Monday, November 10, 2008

Jangan Menyusahkan Mak Bapak dan Orang Lain..

Lari ikut kekasih ke Indonesia, berkahwin di sana....Berkahwin dengan warga Pakistan kononnya kaya raya, dapat anak - bercerai dan berebut hak jagaan anak....Lupakan pelajaran, lari ikut kekasih warga Australia, tiada khabar berita....Di tahan di China kerana membawa dadah - dipenjarakan seumur hidup di sana....dan mungkin banyak lagi yang kita belum ketahui.

Beberapa contoh di atas bukanlah perkara baru, saban tahun ada saja kes/isu yang timbul..yang 'dilakonkan' oleh heroin-heroin Malaysia yang akhirnya menyusahkan semua orang. Paling menyedihkan menyusahkan emak ayah (mak bapak). Lain yang disuruh lain yang dibuat, lain yang diasuh lain yang dipraktikkan (apakah yang diajar oleh mak bapak masih kurang?..kurang ajar punya anak).

Turut juga menyusahkan orang lain, berusaha ke sana sini, buat itu dan ini untuk membantu. Soal bersusah payah membantu satu hal, satu hal lagi ialah di mana maruah dan imej sebagai seorang wanita ni..wanita Melayu..wanita Malaysia.

Kepada gadis-gadis di luar sana tu, berfikirlah secara rasional dan tidak membelakangkan orang tua sebelum membuat sesuatu keputusan. Seronok sekejap saja tapi derita tak berkesudahan.

2 comments:

marmalade said...

bapak cakap dalam buku dia kan, "menyusahkan orang lain itu adalah satu perbuatan yang dimurkai Allah."

heheheh.

Encik Moshuchi said...

Memang agak geram + kecewa bila fikir perkara ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.