Monday, December 19, 2011

Perihal SBPA

pagi tadi ada taklimat tentang skim saraan baru perkhidmatan awam di jabatan aku. dah beberapa kali nak buat asyik tertunda saja, hari ni baru terlaksana.

aku malas nak ulas lanjut pasal skim baru ni. pada aku apa yang terkandung dalam skim baru ni ada kewajaran dan kelebihan-kelebihannya. memang tak dinafikan wujud beberapa isu atau klausa yang tidak memuaskan hati sesetengah pihak. kalau nak puaskan hati setiap 1.4 juta penjawat awam, tak ke mana lah perkhidmatan awam negara kita ni.

dalam hidup ni perlukan perubahan ke arah yang lebih baik. untuk kesenangan perlukan pengorbanan dan kadangkala persaingan. itu lumrah hidup. apa yang penting bersyukur dengan apa yang ada dan juga yang diberikan. juga terus berusaha, berintegriti dan sentiasa ingat matlamat asal memasuki perkhidmatan awam.

pada aku skim baru ini baik dan sebagai permulaan ke arah perubahan perkhidmatan awam yang lebih matang.

Moshuchi Kata : jangan pernah berhenti bersyukur...

Monday, December 05, 2011

Laksa Utara & Puding Koktail Licin

Alhamdulillah, laksa dan puding yang aku dan isteri buat semalam telah habis licin hari ni 'diselesaikan' oleh orang-orang pejabat aku. Paling seronok bilamana semua yang makan berkata "ermm sedaplah", "..boleh bagi resepi ni kat saya.." dan paling best bila Dato' (orang no. 2 kat jabatan) kata "..wahh ini boleh buka kedai ni kalau macam ni..". Hehehe..terima kasih semua.

Aku memang dah rancang nak masak laksa dan bawa ke pejabat lama dah, cuma baru hari ni dapat dilakukan. Bukan apa, nak buat laksa ni 'renyah' sikit tapi taklah menyusahkan sangat pun. Bermula semalam, keluar mencari bahan-bahan terutamanya ikan untuk buat kuah dan juga bahan-bahan ulam yang lain.

Ini bukan kali pertama aku buat laksa. Sebelum ni dah pernah buat sendiri laksa dalam tahun 2006 hehehe. Lepas tu tak pernah buat dah. Kalau nak makan pure laksa utara je memang balik kampung la, pekena sendiri 'air tangan' emak atau emak mertua. Tapi malam tadi, isteri banyak membantu (juga emak mertua secara dalam talian hehehe). Terima kasih.

Bukan laksa je, gatal tangan nak buat puding koktail juga. Maklumlah puding yang isteri buat ni memang sedap. Dulu dah pernah makan dia buat. Jadi buat juga puding koktail untuk dibawa ke pejabat. Tapi lepas ni kalau isteri segan nak buat, aku pun dah boleh buat sendiri..senang je hehehe.

Rasa seronok hari ni sebab semua makanan yang dibawa telah habis dimakan. Mulanya risau juga, yelah nak bagi orang makan kan. Kalau kita sendiri makan tak sedap pun takpe. Tapi alhamdulillah bolehlah..ada yang sampai menambah-nambah. Nanti ada rezeki kami buat lagi. Kalau macam ni barulah ada semangat nak buat lagi hehehe. Mungkin lepas ni boleh buat untuk kawan-kawan pula, makan ramai-ramai kan. InsyaAllah.

Moshuchi Kata : terima kasih kepada isteri..terbaeekk

Jawapan Kepada Mata Kucing

Korang suka makan buah mata kucing? Sedap kan? Aku pun suka.
Tapi pernahkah kita terfikir bagaimana buah ini mendapat namanya? Mungkin pernah terfikir tapi tak tahu jawapannya. Atau malas nak fikir, makan saja.

Tapi rata-rata daripada kita tentu mengatakan bahawa buah ini mendapat nama sebab rupa bentuknya yang seperti mata kucing. Betul ke? Mungkin. Aku pun beranggapan begitu. Tapi cuba tengok gambar di bawah, ada ke rupanya macam mata kucing? Bolehlah asalkan bulat kan. Mata kita pun bulat juga hehehe. Biasanya kita malas nak fikir dalam-dalam, kita makan saja.

Tapi baru-baru ni aku dah temui jawapan mengapa ia dipanggil buah mata kucing, dan aku mengakuinya. Semuanya bermula bilamana isteri aku minta tolong kupaskan buah mata kucing banyak-banyak dan simpan dalam peti ais seketika sebelum dimakan. Cara begitu lebih sedap katanya. Ketika inilah aku mulai perasan ada benarnya mengapa ia dipanggil buah mata kucing. Cuba lihat gambar di bawah. Bagaimana?


Malah bila dah dimakan dan tinggal biji-biji saja, ia masih lagi menyerupai mata kucing. Jadi benarlah, orang-orang lama dahulu memang hebat dalam memberikan nama. Bukan saja-saja main letak/sebut saja tapi ia dilakukan setelah melalui proses 'penyelidikan'. Memang hebat.


Buah mata kucing sekarang sekilo Rm7 - RM9 mengikut saiz. Jom beli.


Moshuchi Kata : ..mencari jawapan 'biru mata hitamku'..

Thursday, December 01, 2011

Minum Pati Buah-Buahan Keluarga Berri

Tentu korang pernah dengar tentang nama Monavie ni kan? Ia adalah sejenis produk berupa minuman kesihatan yang diperbuat daripada campuran pelbagai jenis buah-buahan terutama dari keluarga berri.

Dah lama aku terbaca tentang produk ni selain dah melihat sendiri beberapa testimoni yang menunjukkan khasiatnya. Jadi apa salahnya mencuba kan..cuma beli dan minum. Macam kita beli produk Ribena atau Sunquick kat pasaraya juga.

Untuk pertama kali ni aku beli jenis Pulse yang warna merah ni. Monavie Pulse ni mengandungi jus yang dicampur dengan 18 jenis buah yang penuh khasiat, iaitu Epal, Acerola, Aronia, Kranberi, Blueberi, Delima, Camu Camu, Bilberi, anggur Concord, Nanas, Prickly Pear, Elderberi, Yumberi, Blackberi, Cheri, Raspberi, Strawberi dan Cupuacu.


Antara khasiat utama Monavie Pulse adalah :

• Menurunkan kadar kolesterol secara semulajadi
• Melindungi jantung dan sistem kardiovaskular
• Membantu mengekalkan level kolesterol yang baik
• Melawan kerosakan oksidatif dan penuaan
• Memberi kesihatan jantung yang sihat dari plant sterois dari tumbuhan, resveratrol dan asid lemak Omega 3
• Diformulakan secara saintifik dengan jantung sebagai sasaran
• Sumber antioksidan yang hebat

Monavie Pulse ni amat baik untuk kesihatan jantung. Ia sesuai digunakan untuk merawat sakit jantung, darah tinggi, kanser, gout, diabetis, dan strok. Ia boleh diminum oleh semua peringkat umur. Kalau terbukti ia berkhasiat dan bagus, aku bercadang nak beli untuk mak ayah dan mak abah di kampung pula.

Banyak maklumat boleh didapati melalui laman-laman web berkaitan Monavie.

Moshuchi Kata : 'Berri Hitam' pun ada juga hehehe..

Monday, November 28, 2011

Orang Baru Sedang Menuju

Alhamdulillah syukur kepada Allah.

InsyaAllah Aidilfitri tahun depan aku dan isteri akan menyambutnya bersama ahli keluarga baru. Sekarang ni baru nak memasuki bulan kedua.

Alhamdulillah kerana Dia menganugerahkan anugerah ini kepada kami dengan cepat kerana kami baru sahaja menamatkan tempoh merancang beberapa bulan lalu. Berita ini sangat mengembirakan aku dan isteri serta kedua-dua belah ahli keluarga terutama keluarga sebelah isteri. Kedua orang mertua begitu gembira kerana akan menyambut kedatangan cucu yang ke-3 manakala emak dan ayah aku pula akan mendapat cucu yang ke-29 hehehe...baka Pak Ngah memang hebat-hebat belaka.

Isteri aku paling gembira. Sekarang ni berseri-seri sentiasa. Dah tak bertekanan lagi dah, maklumlah sebelum-sebelum ni selalu berhadapan dengan soalan "bila lagi..bila lagi?" Orang dok ingat dah setahun lebih kahwin tapi belum 'berisi'..tapi orang tak tahu yang kami 'tangguh' dahulu. Lagipun, yang nak sibuk-sibuk tu kenapa kan. Biarlah nak cepat ke, lambat ke..semua tu anugerah Tuhan. Dia lebih mengetahui bila masa dan ketika Dia nak beri. Okay tinggalkan bab itu.

Sekarang ni kami dah mula melakukan banyak persediaan..itu ini yang mana bersangkutan bukan sahaja untuk kebaikan ibu tapi juga si orang baru. Yang pasti persediaan tu tentulah semakin kompleks dari bulan ke bulan. Apapun inilah pengalaman buat kami untuk bergelar ibu dan bapa. Tentu suatu pengalaman yang hebat nanti kan?

Masih terlalu awal lagi untuk bercerita lanjut tentang perkara ini. Entri ini cuma sekadar memaklumkan kepada rakan-rakan mengenai berita gembira ini saja..tak lama lagi kalian akan mendapat anak sedara baru hehehe.

Tak sabar pulak rasanya hehehe...

moshuchi kata : alhamdulillah...

Kolestrol Tinggi

Awal bulan haritu, aku pergi klinik dan buat ujian kesihatan. Tak sakit apa pun, cuma agak lama tak buat 'medical check-up'. Sepatutnya kita kena buat selang setahun ke setidak-tidaknya kan..atau pun 6 bulan. Sanggup ke nak buat 6 bulan sekali kalau sekali buat pun dah RM245 hehehe. Tapi kalau hospital/klinik kerajaan percuma la kot. Aku je yang gatal pergi klinik swasta. Takpelah..

Jadi darah pun diambil, air kencing pun diambil dan macam-macam lagi ujian lain (di badan). Darah dan air kencing dihantar ke makmal, keputusan seminggu baru siap.

Keputusannya..alhamdulillah semuanya okey, semuanya (jantung, gula, buah pinggang, darah) berada pada kedudukan/tahap/paras/fungsi yang normal. Cumanya kandungan kolestrol saja yang sedikit lebih. Kolestrol? Hehehe..macam tak percaya. Kata doktor, parasnya tak tinggi/bahaya cuma jangan dibiarkan. Tambahnya lagi, kena kurangkan makan makanan laut..(alahhh), pastu kena banyak bersenam. Hehehe yang tu aku setuju la, memang aku dah tak seaktif dulu. Mungkin sebab tu kolestrol dalam badan tu tak pecah urai.

Apapun aku bersyukur semuanya baik-baik saja. Bab kolestrol tu tahulah aku nak buat nanti, insyaAllah sekejap saja tu, kembali ke paras normal la nanti. Dengan ketinggian 183cm dan berat 71kg (idealnya 75-80kg), alhamdulillah dah steady dah ni. Perut pun tak memboroi..hehehe penting tu kena jaga.

moshuchi kata : ayuh ketahui tahap kesihatan anda..

Wednesday, November 02, 2011

Oktober Yang Kosong

bulan oktober langsung takde entri huhuhuhu...kosong.
bukan takde cerita atau peristiwa, tapi tak berkesempatan.
sibukkah sangat?
yaaa...(macamlah dia tu PM)
sori oktober...ko takde dalam list kat sebelah tu huhuhu.

Moshuchi Kata : tak tau nak kata apa...

Thursday, September 15, 2011

Bali Aku Datang

bali. tunggu aku datang hujung minggu ni. ada orang cakap kau best, patut pegi. ada orang cakap kau tak berapa best sangat. takpa aku tetap akan pergi juga. nanti barulah aku sendiri yang bagi pandangan tentang kau; best ke tak best.

oasis hotel kuta pulak, kau tunggu ya. aku nak datang menginap di situ. kau pun nampak best dan cantik je menerusi gambar. apapun kita berjumpa nanti, barulah aku boleh kenal kau macam mana.


aku dan isteri akan ke bali sempena menyambut ulangtahun perkahwinan kami yang pertama, merangkap bercuti berbulan madu hehehe. sebagai permulaan, bali kira okeylah. tahun-tahun mendatang ke tempat lain pulak.

apa-apa pun balik dari bali nanti aku ceritakan lagi pengalaman di sana.

moshuchi kata : limau bali rasanya manis-manis pahit...tak suka sangat.

Wednesday, September 07, 2011

Hantu Ketam Di Sabah

sebenarnya entri ni aku nak tulis awal lagi selepas je balik dari sabah. tapi keadaan masa tak mengizinkan pulak. entri yang patutnya ada dalam bulan ogos, menyibuk pulak dalam bulan september ni hehehe.

sebenarnya aku ada tugasan khas yang diarahkan oleh pengurusan tertinggi di sabah pada 18 hingga 20 ogos lepas. aku terima tanpa banyak soal. pertamanya, aku faham sangat tentang tugasan tersebut. aku berpengalaman mengendalikannya sebelum-sebelum ni (mungkin salah satu sebab aku dipilih). keduanya, inilah peluang aku untuk menjejaki kaki buat pertama kalinya ke negeri di bawah bayu.

aku bukan nak bercerita pasal tugasan tersebut. korang tak payah tahu. cumanya sekadar nak berkongsi pengalaman singkat aku kat sana saja.

pukul 7.30 pagi pesawat berlepas dari klia. semasa pesawat nak mendarat di kkia, keadaan agak mencabar maklumlah hujan agak lebat, landasan basah dan pesawat berlegar-legar dulu (kalau pilot boleh hisap rokok macam pilot bas mini, kira habiskan sebatang rokok dulu la) sebelum mendarat. aku ni yang jarang-jarang naik kapal terbang, biasalah macam-macam dalam hati kan. akhirnya selamat. kkia cantik, tepi laut berbanding klia dalam ladang kelapa sawit (tapi cantik juga hehehe).

dari lapangan terbang kkia bergerak ke pejabat MKN Sabah. lepak, borak, bincang, ketawa, serius apa patut (nak makan tak boleh), lebih kurang pukul 2 petang kami (bersama pegawai-pegawai MKN Sabah) bergerak ke pitas dengan 4x4. masa/jarak lebih kurang 4 jam. jalannya pula makk oiii...memang patut la bung mokhtar dok bangkitkan selalu kat parlimen supaya jalan-jalan di sabah ditambahbaikan. akhirnya lewat petang sampai juga kat bandar kudat.

selepas daftar masuk hotel ala-ala asrama kat kudat, kami pergi tepi laut cari restoren makanan laut untuk berbuka. tapi kebanyakkannya tutup. memandangkan waktu berbuka dah dekat (kat sabah pukul 6 lebih dah berbuka hehehe...kiranya aku puasa pendek la hari tu, sahur lambat berbuka pula awal), kami berbuka la kat satu gerai yang bolehlah sekadar alas perut. apapun alhamdulillah.

keesokkannya, selesaikan tugas. selesai.

selepas selesai menunaikan solat jumaat kat masjid kampung pinggan di pitas, kami bergerak balik semula ke kota kinabalu. sepanjang perjalanan, di kiri kanan tak banyak jauh bezanya dengan kawasan pedalaman di semenanjung, cumanya di sini banjaran gunung-ganangnya banyak kelihatan. malah hajat nak tengok gunung kinabalu juga tak tercapai sebab hanya nampak 'separuh pinggang' saja. selebihnya hingga puncak tak kelihatan kerana diselaputi awan putih.

lewat petang juga baru sampai kk. daftar masuk di hotel grand borneo. wahh hotel ni best juga. terletak di 'bandar kedua', satu kawasan baru dibangunkan (nak wujudkan bandar satelit la ni) bagi mengurangkan kepadatan bandaraya kk. di kawasan ni ada pasaraya besar/pusat membeli-belah dan rangkaian hotel-hotel besar yang lain. malah hotel grand borneo ni juga sebangunan dengan pusat membeli-belah. kiranya tempat ni akan menjadi tumpuan utama budak-budak ums la.

aku berbuka ala kadar saja, beberapa ketul kuih sama air soya cincau di sebuah kafe dalam pusat membeli-belah. balik bilik mandi-manda (macam dalam akuarium plak) hehehe. bilik hotel kat sini okay. berbaloi la dengan kelayakan aku. semuanya selesa. kalau datang lagi ke kk, aku akan ke hotel ni lagi kerana kemudahan semuanya ada di sekeliling berdekatan.

akhirnya masa yang ditunggu, hantu ketam akan mengganas hehehe. datang kk kalau tak makan hasil lautnya tak syiokk la kan. bila aku utarakan hajat nak makan ketam je, rakan setugas kata okeh takde masalah, dia belanja semua. wahhh..apa lagi kan (tak malu hehehe). malam tu kami pekena ketam sama udang kapas di sebuah restoren (apa nama, lupa pulak). bestnya boleh pilih ketam-ketam yang masih segar/hidup untuk dijadikan korban..nak yang ni..yang ni..yang ni..

malam tu memang aku melantak tak hengat..siap dengan penukul kecik lagi di tangan tak lepas-lepas. puas makan ketam, udang, ikan sambil diselang-seli dengan kailan ikan masin. memang kenyang sangat malam tu. terima kasih banyak-banyak kepada rakan setugas. tebal juga la dia keluarkan malam tu. haii semua pelaburan tu, dia balik sini aku la pulak kena layan huhuhu. apapun terima kasih kepada mereka.

malam tidur mati, mimpi pun tak berani lintas. sahur pun tak terbangun (tentu marah staf hotel yang buat panggilan kejut sahur..sah tidur mati katanya mungkin). pagi-pagi lagi aku cabut ke lapangan terbang kkia. jam 8.00 pagi pesawat berlepas ke klia. mata asyik memandang bawah ke laut china selatan saja...(ermm taknak fikir yang bukan-bukan).


'akuarium' di bilik hotel

katil yang best


tv skrin rata melekat kat dinding


inilah dia...haiihhh terbaikkk


ermmm...


pusingan pertama....


akhirnya....


penghujung/tanduk pulau borneo di mana bertembungnya laut china selatan dan laut sulu.


inilah yang menjadi ralat tapi memberi motivasi untuk datang semula ke sabah. aku tak berkesempatan nak datang ke sini kerana kekangan masa. kata orang kalau datang sabah tak ke sini umpama tak datang sabah je. ya..aku terima dan setuju. tapi tunggulah, aku akan sampai juga ke sini nanti, insyaallah.


moshuchi kata : aku akan kembali...

Tuesday, September 06, 2011

7 Syawal

semalam, 7 syawal. genap sudah setahun usia pernikahan aku dan isteri. terasa seperti baru semalam kami bernikah hehehe. esok pula 9 syawal genap setahun usia perkahwinan kami.

terima kasih kepada si isteri kerana mengingatkan aku tentang semalam. jujurnya aku memang terlupa, mungkin kerana ingatan terarah kepada tarikh dalam kalendar masihi sehinggakan terlupa pada kalendar hijrah. "lelaki memang begitu selalu lupa.." perli si isteri hehehe.

kami bernikah pada 16 september yang juga merupakan hari malaysia dan diberikan cuti umum. jadi secara tak langsung kami boleh meraikan hari tersebut setiap tahun sambil bercuti. tahun ni kami akan meraikannya nun di seberang laut sana. cerita lanjut nanti2 lah.

jadinya malam tadi kami keluar makan malam ala2 romantik gitu kat restoren garden, alamanda hehehe. dekat je. restoren ala2 inggeris yang berwarna putih dan banyak daun2 menghijau tu oke la. tempat tenang. sesuai untuk pasangan yang dalam proses mencucuk-cucuk (memikat) hehehe.

si isteri pesan ayam teppanyaki sama air longan, aku pulak nasi goreng telur masin sama cappucino latte. lidah melayu ni payah sikit nak makan yang pelik2 ala2 barat tu. apa bleh buat kan. ermm makanan kat sini bolehlah tahan, sedap juga. yang penting kat sini tempatnya tenang sesuai nak bincang2 perkara penting atau santai2 sambil alas perut.

kami tak bercanda lama kat garden tu sebab bergegas pulak masuk panggung wayang yang kat sebelah tu je untuk layan cite colombiana. wahh cite ni bagi aku memang best jugak la. jarang2 ada filem yang angkat wanita sebagai watak utama/hero. aksinya pun best ala2 cite perisik 007 je. filem ni menceritakan tentang misi membalas dendam oleh seorang anak perempuan ekoran kematian ibubapanya yang dibunuh kejam semasa beliau masih kecil. pegi la layan bila ada masa.

























hari ni kelulusan keluar negara telahpun diproses. pasport perjalanan antarabangsa pun telah siap.

ermmm entah kenapa mood raya tahun ni tak berapa nak kuat, tapi makan kuih raya sangat kuat hehehe. masih ada empat lima balang lagi kat umah hehehe.

kepada isteri, selamat hari ulangtahun pernikahan. sayang kamu selalu.

moshuchi kata : syukur alhamdulillah...

Friday, August 26, 2011

Salam Kemerdekaan Ke-54

tahun ini kita berkesempatan menyambut dua hari kebesaran dan kemenangan secara serentak.

pertamanya kita menyambut hari raya aidilfitri, hari menandakan kemenangan kita dalam mengatasi segala hawa nafsu dan sifat-sifat yang tidak baik melalui amalan puasa yang dijalankan selama sebulan di bulan ramadhan. semoga kita menjadi insan dan hambaNya yang lebih baik dari sebelumnya.

keduanya, kita juga turut akan menyambut hari kemerdekaan negara yang ke-54, hari menandakan kemenangan negara kita menuntut kemerdekaan, kebebasan dari cengkaman penjajah melalui pengorbanan jiwa dan raga seluruh anak watan selama bertahun-tahun lamanya. semoga kita menjadi warganegara yang tulen dan sejati demi kelangsungan kemerdekaan ini.

percayalah,
aidilfitri begitu indah jika kita menunaikan rukun islam ketiga dengan penuh kesyukuran dan rendah diri.
dan kemerdekaan itu akan terus terpelihara jika kita mengerti bahawa mewarisi kemerdekaan itu adalah tanggungjawab semua warga dengan penuh kecintaan.
mewarisi kemerdekaan adalah amanah pusaka nenek moyang kita, walaupun ia berat (seperti beratnya menuntut kemerdekaan) kita harus memikulnya (memelihara).

moshuchi kata : kibarkan jalur kemegahan...

Salam Aidilfitri 1432

hari ni masih bekerja. rasa rugi plak kalau ambil cuti walaupun hati nak balik awal ke kampung.
di pejabat pun dah lengang, kebanyakan staf semuanya dah cabut balik kampung masing-masing.

tahun ni balik beraya di kuala rompin, pahang sepenuhnya. giliran suami lah dulu kan hehehe. tahun depan barulah beraya di jitra plak sepenuhnya. begitulah hidup, dulu lain sekarang lain dulu bujang sekarang dah kawen. hehehe macam lagu dato' s.m salim.

tapi walaupun begitu, dalam bulan ramadhan balik juga ke jitra sebagai pra-aidilfitri, berbuka puasa bersama keluarga sebagai mengimbangi kedua-duanya. jika tahun depan beraya di jitra sepenuhnya, dalam bulan ramadhan tu akan balik ke kuala rompin untuk pra-aidilfitri. begitulah kisahnya dan persetujuan yang telah dicapai.

di kesempatan ini aku menghulurkan tangan memohon kemaafan kepada semua rakan-rakan blogger di atas ketelanjuran perbuatan/perkataan yang mungkin menyinggung anda semua seandainya ada, jika tiada pun maafkanlah juga. sebagai manusia biasa ni kita tak terlepas dari membuat kesilapan. aku mohon maaf atas segala-galanya ya.

semoga aidilfitri tahun ini memberikan sejuta rahmat dan kegembiraan kepada kita semua. kepada semua yang akan balik ke kampung jauh dan dekat, berhati-hatilah di jalan raya. patuhi undang-undang insyaAllah semuanya akan selamat.

selamat hari raya aidilfitri maaf zahir dan batin.
dari aku dan isteri.

moshuchi kata : dah terbayang-bayang dah ketupat daun palas tu..ermmm

Wednesday, August 17, 2011

Permata Untuk Isteri

"telah ku siapkan satu daerah paling sunyi
dalam hati ini untuk kau isi sebagai isteri

untuk kau penuhi dengan kemuliaan seorang wanita
untuk kau beri erti dengan kelembutan
untuk kau hargai dengan kasih sayang

ku ingin kau jadi wanita mulia
yang tahu harga budi dan hati
seorang lelaki bernama suami
kerana kau isteri

ku ingin kau mengerti bahawa hidup ini
tak semudah yang kita janjikan
yang kita janjikan
kerana kau isteri ku".

lirik sebuah lagu yang cukup syahdu daripada kumpulan Kopratasa.
liriknya ringkas, bahasanya mudah namun maknanya sangat dalam.
lagu ini ditujukan khas buat isteriku.

moshuchi kata : sayang kamu..

Monday, August 01, 2011

Selamat Berpuasa

ramadhan tiba lagi tahun ni..syukur kepada Tuhan.
syukur juga kerana masih bernafas untuk menjalani rukun Islam ketiga ni.
semoga ibadah puasa tahun ni lebih baik dari tahun lepas.

barang2 keperluan dapur sudah dibeli.
ermm..penuh rak dan laci.
semoga indah ramadhan ini berpuasa suami isteri.

selamat berpuasa.

moshuchi kata : elakkan pembaziran..

Friday, July 15, 2011

Hidup Baru Di Putrajaya

suatu masa dahulu sekitar tahun 2004 semasa bergelar pelajar universiti malaya, aku pernah beberapa kali datang ke putrajaya kerana menjalani latihan mendayung/rowing di tasik putrajaya bagi menghadapi kejohanan sukan universiti-universiti malaysia.

tempat latihan adalah di kelab tasik putrajaya persint 8 berhadapan bangunan perdana putra dan masjid 'buah tembikai diukir'. waktu itu aku berasa sungguh bangga melihat cantiknya putrajaya. dan apabila diberitahu bahawa bangunan berkubah hijau itu adalah pejabat perdana menteri, aku menjadi kagum. dalam diam aku aku berangan (berazam) untuk bekerja di bangunan kubah hijau itu.

masa berlalu tahun berganti. pasukan universiti malaya menjadi juara dalam kejohanan pada tahun itu. setahun kemudian aku telah tamatkan pengajian dan tidak pernah datang lagi ke putrajaya. tetapi berkat keazaman yang tersimpan jauh dalam lubuk hati bertahun-tahun lamanya, akhirnya pada awal tahun 2007, aku kembali semula ke putrajaya. dan yang paling menyentuh hati aku menjejakkan kaki ke bangunan berkubah hijau yang diidam-idamkan dahulu. syukur kepada tuhan.

bukan mudah untuk ke sini jika tanpa usaha bersungguh-sungguh dan sentiasa mempunyai keazaman yang kuat. aku berasa sungguh bangga.

tidak lama aku di bangunan kubah hijau tersebut. aku dihantar bertugas ke negeri paling utara, perlis indera kayangan. tanpa bantahan dan rungutan, aku ke sana dengan hati terbuka kerana sedar itulah tanggungjawab yang telah diamanahkan. jika ke penghujung negeri sabah sekalipun aku akan tetap terima.

setelah mencurah bakti di negeri paling kecil yang terkenal dengan mangga harum manisnya, aku diamanahkan pula untuk mencurah bakti di negeri kelahiran, kedah darul aman. lama aku di sini. berbagai asam garam dan ragam kerenah manusia bergelar rakyat hijau kuning ini telah aku selami dan fahami. malah aku telah bertemu jodoh juga dengan orang dari negeri bertuah ini juga.

aku telah berkahwin namun masih berjauhan dengan isteri tercinta kerana kekangan tugas masing-masing. aku di kedah dan dia di kuala lumpur. namun aku harus terima dan harus bersabar walau apapun keadaan kerana percaya suatu hari nanti pasti ada jalannya. aku rela berjauhan buat sementara waktu dengan isteri di samping meneruskan tanggungjawab yang diamanahkan.

berkat kesabaran selama lebih 9 bulan berjauhan, akhirnya aku kembali semula ke bangunan kebanggaan berkubah hijau ini. isteri aku juga akan turut ke sini kerana majikannya juga akan berpindah ke putrajaya. keadaan ini adalah seperti right timing kerana kami bertukar ke putrajaya hampir serentak, jarak masa yang tidak jauh. ini juga berkat kesabaran kami. aku selalu menasihati isteri supaya walau dalam apa keadaan sekalipun, bersabarlah kerana pasti ada jalan di depan.

beberapa hari lagi aku dan isteri sudah boleh tinggal bersama dalam sebuah rumah kecil kami. Tinggal bersama untuk memulakan kehidupan yang baru di tempat yang baru, tempat yang menjadi kebanggaan aku sebagai rakyat malaysia, iaitu putrajaya.

moshuchi kata : suka memasak di rumah :)...

Tuesday, July 12, 2011

Mencuci Jalan Di Hari Sabtu

sabtu lepas 9 julai 2011, suatu hari dengan suatu peristiwa yang mengundang bermacam-macam rasa di benak hati nurani rakyat malaysia. hari yang membuatkan timbul perasaan benci yang amat sangat, marah, geram di samping juga perasaan hiba dan sayu, sedih sehingga membuatkan aku termenung mengenangkan (memikirkan) semua ini.

umpama diludah mati emak dibuang mati bapak. namun jika dibiarkan bukan saja salah seorangnya yg akan mati malah kedua-duanya, emak dan ayah akan mati sekaligus, turut diikuti anak-anak, kakak-abang, adik-beradik dan mungkin sehingga ke cucu-cicit.

kenapa berperasaan begitu? tentulah berasa sedih kerana telah berlaku perkara yang buruk, perkara yang mengundang lebih banyak keburukan daripada kebaikan. dan paling sedih sekali ia dilakukan oleh bangsa sendiri, seagama sebangsa malah ada di antaranya kenalan-kenalan lama sewaktu usia muda remaja dahulu. sedih, cukup sedih sekali bilamana mereka dicucuk hidung seperti lembu oleh pihak/individu2 yang berkepentingan dan berniat jahat.

pada aku kesimpulannya mudah saja. aku sedar rakan-rakan yang telah dijangkiti 'demam kuning' ini sudah berhati batu. tidak boleh diasah dan dibentuk lagi. cuma satu sahaja yang aku ingin bertanya;

apakah ada suatu pihak lain yang lebih layak, lebih bagus dan lebih baik dalam mentadbir urus pentadbiran negara, menjaga kebajikan seluruh rakyat, memacu pembangunan negara dan berbagai lagi meliputi semua aspek pembangunan, kenegaraan, kerohanian, keselamatan, perpaduan dan sebagainya berbanding kerajaan yang sedia ada sekarang???

jika ada, aku tak salahkan kamu semua wahai rakan-rakan. tapi kenyataan yang perlu kita terima adalah tidak ada langsung. ada suatu pihak yang kita rasa boleh untuk menjadi alternatif dari segi tadbir urus berteraskan islam, namun semuanya sudah tinggal sejarah. pihak terbabit begitu mudah dibogelkan dan sehingga kini masih tenggelam punca. pihak seperti itukah yang kita harapkan???

jawapannya tidak ada. yang ada hanyalah pihak-pihak yang ingin menjahanamkan serta memporak-perandakan negara ini. mereka mengamalkan konsep matlamat menghalalkan cara dan juga permainan lego. apabila tidak suka, runtuhkan dengan harapan untuk membina yang baru. apakah begitu mudah untuk membina semula negara ini??? tidak semudah permainan lego wahai rakan-rakan.

jika kita berlawan, berlawanlah secara jantan. pilihan raya umum tempatnya, lawanlah dan mengubahlah. siapa menang siapa kalah sama-sama berpuas hati. janganlah kita bersikap etnosentrik; apa saja dari kita adalah betul dan apa saja dari orang lain adalah semuanya salah. janganlah menjadi bodoh begitu.

sedarlah. mengapa kita mahu menjadi lembu-lembu yang digembala oleh 'seorang pengembala yang sangat keji', dia selesa menunggang kita tetapi kita yang bergelumang dengan najis-najis. ada pula pihak yang sengaja mahu melihat kita bertelagah dan mereka ketawa dari kejauhan sehinggakan 'mata mereka yang sememangnya telah kecil bertambah-tambah kecil' jadinya sambil menunggu peluang untuk menangguk di air keruh.

belajarlah bersyukur. ingatlah bahawa dengan keamanan dan kemakmuran negara inilah kita dilahirkan, dibesarkan, beroleh pendidikan yang baik, beroleh kehidupan yang baik, adanya peluang-peluang untuk mempertingkatkan kehidupan dan sebagainya, asalkan kita berusaha mendapatkannya. belajarlah menghargai. di sinilah kita keluar dari perut ibu dan di tanah bertuah inilah juga kita akan masuk ke perut bumi kelak.

ambil masa, duduklah dengan tenang dan pandanglah jauh-jauh, fikirlah dalam-dalam. kita adalah orang-orang bijak.

moshuchi kata : tak rela tanah (bangsa) ini dipersenda-sendakan...

Wednesday, July 06, 2011

Kangar - Alor Setar - Putrajaya

hijrah.
akhirnya aku berhijrah jua.
keperluan dan kehendak perkhidmatan yang memerlukan aku berhijrah.
di awal perkhidmatan dahulu, aku ditempatkan di kangar, perlis indera kayangan selama setahun lebih.
kemudian ditempatkan pula di alor setar, kedah selama dua tahun lebih.
dan sekarang kembali pula ke pusat pentadbiran kerajaan persekutuan, putrajaya.
selama mana tempohnya aku tak pasti. mungkin berbulan atau bertahun atau pun bertahun-tahun.
entah ke mana pula selepas ini.
bukan sesuatu yang luar biasa jika akan kembali semula ke negeri-negeri.
begitulah keadaannya apabila berkhidmat dengan kerajaan.
akujanji sudah dijanjikan dan dilafazkan.
perkhidmatan tetap diteruskan walau di mana jua.

moshuchi kata : bangga berdiri di sini...

Sunday, June 12, 2011

Hijrah

hijrah.
hijrah itu perjuangan..hijrah itu pengorbanan..hijrah itu persaudaraan..hijrah membawa perpaduan. begitulah sedikit sebanyak yang aku masih ingat tentang lirik lagu hijrah (lagu sempena maal hijrah kalau tak silap, aku lupa).

apa maksud hijrah? pemahaman mudahnya, hijrah bermaksud berpindah ke suatu tempat yang lain. mengapa berpindah? tentulah ada sebab-musababnya, dan yang utamanya adalah kerana tempat baru yang ingin dituju itu adalah lebih baik daripada tempat yang ditinggalkan (tapi tidak semua tempat yang ditinggalkan itu ada cacat celanya).

hijrah juga membawa maksud berubah. bukan sahaja berubah dari suatu tempat ke tempat yang lain, tetapi berubah dari sesuatu perkara yang tidak baik yakni jahat kepada perkara yang baik atau lebih baik. perubahan sikap, perangai, cara hidup dan sebagainya ke arah yang lebih baik dan diredhai juga adalah suatu hijrah.

manusia berhijrah kerana ingin mencari sebuah kehidupan yang lebih baik, mencari kejayaan baru, mencari peluang-peluang hidup yang lebih luas, mencari pengalaman baru, mencari kenalan baru dan sebagainya yang menuntut serba baru untuk dihadapi. namun manusia sanggup berjuang..sanggup berkorban.

aku akan berhijrah sedikit masa lagi. beberapa hari lagi..insyaAllah.

ya, aku akan berhijrah. berhijrah kerana tuntutan kehidupan yang semakin luas dan kompleks, kerana untuk mencari pengalaman baru, kerana ingin mencari peluang-peluang yang lebih baik dalam kerjaya atau kehidupan dan tentunya kerana ingin berkorban. tanpa pengorbanan hijrah tak mungkin akan berlaku, biarpun pengorbanan itu kadangkala sekecil cuma namun tetap memberi kesan.

banyak contoh hijrah yang boleh dijadikan pedoman. hijrah yang paling agung tentulah berhijrahnya junjungan besar nabi muhammad s.a.w dan rombongan umat islam lain ke madinah al-munawwarah dari kota mekah al-mukarramah. inilah antara pengorbanan besar nabi muhammad yang mana baginda terpaksa meninggalkan kota tanah airnya, kota yang dicintainya semata-mata untuk mencari suatu keadaan/suasana yang lebih baik dan terjamin untuk meneruskan kehidupan serta meneruskan perjuangannya menyebarkan syiar islam.

malah dalam hidup aku sendiri juga, aku boleh mengambil beberapa contoh hijrah yang terbaik.

pertamanya, hijrahnya keluarga aku dari negeri kedah ke negeri pahang pada tahun 1990. waktu itu usia aku baru 10 tahun, tapi aku dapat merasai bagaimana peritnya kehidupan kami di bumi jelapang padi. ayah hanya memiliki tanah bendang sekangkang kera cuma, diusahakan pula secara bergilir-gilir dengan adiknya (pakcik aku). akhirnya dengan berat hati ayah berhijrah ke tanah darul makmur, pahang.

berkat di tanah yang makmur, ayah kini mempunyai tanah bendang yang luas, tanah kebun yang subur dan mudah untuk mencari makan samada di tanah mahupun di laut. tapi sebelum mengecap semua itu, bertahun jugalah ayah bertungkus-lumus bekerja keras merebahkan hutan menjadi ladang, meratakan tanah menjadi bendang. aku turut terlibat dan turut merasai bagaimana susahnya untuk mencari kehidupan yang lebih baik. dengan segala usaha pedih jerih itulah, hasilnya dapat aku bawa sehingga ke universiti. kini ayah mampu tersenyum menghabiskan sisa-sisa usianya. jika dia tidak berhijrah dahulu, aku tidak dapat bayangkan bagaimana kehidupan kami kini.

keduanya, contoh hijrah semasa aku di universiti malaya. aku diterima memasuki universiti dan ditempatkan di kolej tun ahmad zaidi, kolej 10. untuk tahun pertama di universiti, itulah rumah aku, itulah kolej yang terbaik buat aku. aku selesa, gembira dan berjaya di kolej tersebut. tapi apabila memasuki pasukan palapes, aku perlu/diwajibkan berpindah ke kolej 5 iaitu kolej bagi pelajar-pelajar palapes juga merupakan kolej sukan di universiti malaya. aku berbelah-bahagi, mahu atau tidak mahu. akhirnya dengan berat hati aku berpindah juga ke kolej 5 dan meninggalkan kolej 10.

rupanya di kolej 5, kehidupan aku sebagai pelajar lebih berjaya, lebih menyeronokkan. aku dapat mengikuti latihan palapes dengan baik dan cemerlang, dapat aktif dalam sukan dengan mudah sehingga bukan sahaja mewakili kolej 5 dalam sukan universiti malah mewakili universiti malaya dalam sukan antara universiti-universiti malaysia. bidang ko-kurikulum aku di kolej 5 selama 3 tahun sentiasa berada di kemuncaknya. berkat berhijrah ke kolej 5 akhirnya aku berjaya menamatkan pengajian sarjana muda dengan cemerlang, berjaya menamatkan latihan palapes dengan jayanya dan ditauliahkan pangkat leftenan muda oleh yang dipertuan agong dan mempunyai kehidupan kampus yang cukup manis.

itulah antara contoh hijrah yang mencorak kehidupan aku. untuk berhijrah memang sesuatu yang menyedihkan dan memerlukan suatu pengorbanan. tapi aku selalu percaya bahawa hijrah akan sentiasa membawa kebaikkan, membuka dimensi baru dalam kehidupan malah mematangkan diri kita dalam meneruskan kehidupan ini.

kita sebagai manusia sentiasa menginginkan sebuah kehidupan yang terbaik. untuk itu, kita tak mungkin akan terlepas daripada berkorban, berjuang, berusaha dan berhijrah.

moshuchi kata : kalau ada sumur di ladang, boleh kita menumpang mandi....

Saturday, June 11, 2011

Dah 31 Pun

alhamdulillah, 5 jun lepas genaplah usia aku 31 tahun.
dah tua kan? hehehe.
sedar tak sedar dah melepasi angka 30 pun. begitulah kehidupan.
dulu masa di usia 20-an, mana nak pikir sangat pasal kehidupan ni..kalau pikir pun taklah details macam sekarang ni.
apatah lagi di usia belasan tahun, langsung tak pikir jauh2 tentang kehidupan.

tapi aku sejak kecil lagi telah memikirkan tentang kehidupan masa depan.
tapi jangkauan masanya tidaklah terlalu jauh dan kompleks.
biasalah tu, dulu kita ada cita2, ada impian dan ada perkara2 yang kita nak buat..samada untuk diri sendiri atau untuk keluarga.
sebab itulah kita ada panduan dan pedoman. jika terbabas sekalipun kita tidak terpesong jauh dan terus hanyut.

di usia belasan tahun aku bekerja keras untuk berjaya dalam pelajaran walaupun keadaan keluarga waktu itu kesempitan. akhirnya berjaya.

di usia 20-an masih lagi bertungkus-lumus menempatkan diri di kalangan orang2 yang berjaya. alhamdulillah juga berjaya. seterusnya bekerja keras untuk mendapatkan pekerjaan yang terbaik agar penat lelah menuntut ilmu dulu tidak sia-sia. alhamdulillah juga berjaya. bersyukur sangat kepada Tuhan.

di penghujung usia 20-an itulah setelah segalanya dirasakan seimbang/stabil..barulah memikirkan untuk memiliki kehidupan dan keluarga sendiri. belajar menguruskan kehidupan dengan insan/orang lain yang terpilih untuk bersama-sama meneruskan kesinambungan hidup. ini juga akhirnya berjaya. bersyukur lagi kepada Tuhan.

dan sekarang di usia 30-an, segalanya telah ada..pekerjaan yang baik, sebuah keluarga kecil yang baru dan sebuah kehidupan baru bermula. semoga segalanya berjalan dengan baik dan dirahmati Tuhan. ianya belum berakhir dan tenang kerana rintangan dan dugaan tetap ada.
apa yang akan terjadi di usia 40-an..50-an..60-an atau 70-an jika umur panjang? segalanya di tangan kita sendiri bermula dari sekarang. walau apapun yang terjadi, hidup mesti terus.

kepada isteri tercinta, terima kasih di atas tanda ingatan sempena hari lahir yang ke-31..5 jun lepas. terima kasih..semoga kita dapat melayari bahtera ini dengan baiknya. jadilah pembantu nakhoda yang terbaik. I LOVE YOU.

moshuchi kata : 31 rasa macam 21 hehehe...

Mei

ahahahaa...
sepanjang bulan mei aku tak tulis langsung entri...
bukan takde cerita tapi tak dan nak ngadap skrin ni dan menulis...

bulan mei lepas agak sibuk...
banyak keja di luar pejabat..

apapun aku ingin mengingatkan supaya kita jangan lupa tentang peristiwa 13 mei..agar kita lebih mengutamakan perpaduan dan keharmonian rakyat berbilang kaum di negara ini.
kepada siapa yang belum mengetahui bagaimana tercetusnya peristiwa 13 mei, silalah membaca/rujuk sejarahnya. segalanya harus dijadikan pedoman dan iktibar kepada kita semua kerana 'penyebabnya/pemuncanya' semakin biadap dan tak terbendung sekarang ni..tak mustahil 13 mei kali kedua akan berlaku jika kita tidak sentiasa berjaga-jaga/beringat.

juga tidak dilupakan kepada semua guru..selamat hari guru pada 16 mei. sesungguhnya jasa guru2 semua tak ternilai harganya. terharu bila ada guru yang masih ingat kepada aku, karektor aku malah tulisan aku juga semasa menjadi pelajar beliau 12 tahun lalu. terima kasih kepada semua guru.

moshuchi kata : maaf kepada bulan mei.

Wednesday, April 06, 2011

Jurutol 'Sayang'

hari ni aku kena tulis juga di sini. kali pertama terjadi aku malas nak ambil pusing. kali kedua terjadi lagi masih boleh sabar. pagi ni, terjadi lagi perkara yang sama walaupun dari individu (gadis) yang berbeza.

tiga kali ni cuma di tol jitra saja. di tol-tol lain di kl aku pernah juga mengalami perkara yang sama (maknanya dah lebih dari tiga kali pun terjadi perkara macam ni).

cik adik oiii, kalau tak mahu jari-jemari saya atau kulit saya ni bersentuhan dengan jari-jemari atau tangan cik adik yang halus-mulus putih gebu (ada juga yang tak putih pun) tu, pakai la sarung tangan macam ada sesetengah jurutol wanita amalkan tu. mustahil la nak serah/ambil duit tol syiling tanpa bersentuhan walaupun sedikit cuma. kecuali serah satu-persatu kepingan syiling tu.

lagaknya nak ambil duit kita tu macam 'pepatung mandi/minum air' je. nak mengelak daripada bersentuhan sampai duit syiling ada yang terjatuh ke bawah. aku juga buka pintu kereta ambil balik duit tu. rasa macam nak campak je terus semua duit tu ke muka. pastu boleh buat muka tak bersalah, buat dono je..perasan ayu.

heyy cik adik, aku tak ingin sikit pun nak sentuh-sentuh/pegang-pegang/ambil kesempatan la. kita bukan kenal pun. tak ingin aku nak pegang tangan kau. aku ada ramai kawan-kawan pompuan yang lagi lawa dari kau pun..tak pernah aku nak sentuh-sentuh diorang pun.

lepas ni beli sarung tangan tebal-tebal, pakai pastu claim kat kompeni. dah taknak bersentuh dengan orang. bahagian latihan PLUS mungkin kena lakukan sesuatu. ini baru kes camni, blom kes lain lagi; muka masam, tak reti senyum, ambil duit macam peragut, tak ada budi bahasa dan macam-macam lagi.

Moshuchi Kata : mungkin jurutol dah muak tengok muka pemandu-pemandu....

Monday, April 04, 2011

Perihal 110 km/j

kita ada peraturan-peraturan di jalan raya juga di lebuh raya. peraturan yang selalu kita langgar dan payah nak ikut ialah berkaitan kelajuan. kenapa kita suka laju? aku sendiri tak pasti. banyak sebabnya kalau nak perhalusi. tapi lumrahnya, yang dilarang itulah yang kita suka nak buat.

kita di malaysia ada lebuh raya yang panjang iaitu lebuh raya utara-selatan PLUS yang panjangnya lebih kurang 800km. memang seronok kalau pandu laju di lebuh raya yang panjang dan lurus. tapi peraturan telah menetapkan kelajuan di lebuh raya (atau jalan raya seluruh negara) adalah pada kadar 110 km/j. dulu kecoh juga di parlimen pasal nak naikkan kadar laju ke 130 km/j tapi tak diluluskan.

berbalik pada soal laju ini, anda pernah memandu tidak lebih 110 km/j di lebuh raya? sentiasa mengikut peraturan kelajuan di lebuh raya? kalau ya, nah aku tabik 5 kali, syabas. tapi mesti ramai yang 'tidak' kan hehehe. termasuklah aku sendiri. yang pastinya ada masa kita mematuhi peraturan dan ada masanya kita langgar peraturan 110 km/j tu. (ini pasal kelajuan 110 km/j saja, aku taknak sentuh hal2/peraturan2 yang lain di lebuh raya).

bagi aku la (ni bagi aku, korang aku tak kisahlah macam mana kan), nak mematuhi kadar kelajuan 110 km/j tu di lebuh raya sepanjang masa pemanduan adalah mustahil. dan aku sendiri beri jaminan bahawa aku tak mampu nak mematuhinya. ada masa/tempat/situasi di lebuh raya aku ikut peraturan 110 km/j, tapi di waktu lain yang dirasakan sesuai akan mencanaklah jarum meter sehingga 160 km/j ke 170 km/j. tapi terus terang, bagi kereta aku yang berkeupayaan 1.7 (1700 cc) kelajuan 140 km/j adalah kelajuan yang paling selesa di lebuh raya.

apatah lagi bagi mereka-mereka yang punya kereta berkapasiti 2000 cc atau lebih, tentulah 150 km/j dan ke atas adalah kelajuan selesa mereka. dan peraturan had laju 110 km/j tidak punya apa-apa makna bagi mereka, langsung tak hirau atau pandang. salahkah mereka? kalau dah langgar peraturan memang salahlah kan.

bagi yang sentiasa tidak mempedulikan peraturan 110 km/j ni, saman polis bukanlah suatu bebanan bagi mereka. samanlah selalu, saman ekor pun, sampai masa mereka akan membayarnya. tapi nak ikut peraturan 110 km/j tu jangan haraplah. terutama yang berkereta besar/mewah/mahal/laju. kita sendiri pun boleh bayangkan, kalau naik/bawa kereta bmw siri 5 atau mercedes clk atau jenama mewah lain, takkan nak pandu dengan kelajuan maksimum 110 km/j?

jadi, kita (aku) kena fahamlah. kadar 110 km/j tu bukanlah untuk semua pengguna lebuh raya. bagi akulah, kalau kita (ada orang) rasa tak 'layak' untuk 110 km/j tu, pergilah berapa laju kau nak pergi sebab kereta kau besar/laju/mewah, kereta mewah kau tentu ada ciri2 keselamatan yang terbaik, kau tentu kerja besar duit banyak, kena saman rm300 satu saman apalah sangat kan, boleh bayar punya kalau dapat 10 saman sekalipun.

tapi kalau kita (ada orang) rasa cukuplah lajunya sekadar 110 km/j atau lebih sikit pun 120 km/j di lebuh raya, tak mengapa. selain kita mematuhi peraturan, kita juga sedar dan tahu kemampuan jentera kita, jangan seksa kereta kita dengan kelajuan yang di luar kekuatannya. lagipun tentu kita berfikir duit yang ada daripada bayar saman buta2 je baik buat benda lain yang lebih patut kan.

kepada yang laju2 di lebuh raya, kita jangan marahkan mereka. biarkan mereka. mereka tahu dan sedar apa yang mereka buat. terseksa jiwa raga mereka kalau memandu kereta besar/laju/mewah dengan kelajuan yang tak seberapa. kepada yang tak boleh nak laju2, takpe itulah had kita dan kita patut berbangga kerana sentiasa mematuhi peraturan 110 km/j. tapi kita juga kena pandai dan tahu di mana kedudukan kita yang sebetulnya, kena selalu peka tentang lorong kita.

ingat, di lebuh raya lorong paling kanan bukan untuk kelajuan 110 km/j tapi untuk yang lebih atas dari itu. mungkin 150 km/j ke atas dan silap2 hari bulan 200-240 km/j pun akan berada di lorong paling kanan itu. kita mungkin akan terasa panas hati kalau ada kereta di belakang yang dok bagi lampu/high bim kat kita supaya beri laluan kan? takpe, jangan salahkan mereka, itulah situasinya.

mungkin sebab itu kereta yang berkapasiti 1500cc dan ke bawah lebih banyak dihasilkan di negara kita supaya sesuai dengan kadar 110 km/j tu. tapi kita tetap langgar juga kan. ada juga kancil (maaf sape yang berkereta kancil) yang berada di lorong paling kanan di lebuh raya. tak salah, sekali lagi tak salah. kita juga (kancil) ada hak untuk berada di lorong paling kanan, tapi kita haruslah tahu bila waktu2 yang sesuai untuk berada di sebelah kanan dan bila waktu2nya pula beransur ke sebelah kiri.

itulah, memang sukar untuk mematuhi kadar 110 km/j tapi bukan bermakna kita langsung tidak mematuhinya. aku sendiri pun, sentiasa mematuhi kadar 110 km/j cuma kadang2 bila terasa nakal sikit pergi ke 140 km/j. lebih pada tu taknaklah sebab aku taknak seksa kereta aku tu.

laju bahaya, perlahan pun bahaya di lebuh raya. jadi kita faham2lah sendiri. kita harus tahu dan peka takat kemampuan kita/kereta, lorong yang sesuai, cuaca dan keadaan, aliran kenderaan padat atau kurang, faktor badan letih.ngantuk ke tidak dan sebagainyalah agar perjalanan kita selamat. supaya kita tak membahayakan diri sendiri dan orang lain.

Moshuchi Kata : takde tempat/jalan di Malaysia yang boleh berlaju-laju...sabar jelah.

Sunday, April 03, 2011

You Are The One


to my lovely wife, you're the one.

the thing about you is, you're fun. you make me laugh. you make me feel more alive. and, okay you make me a little crazy sometimes.

but there are these moments in my mind, crystal-clear images of you and me and how we fit together, and it all makes such perfect sense, and i know what i want.

i want time with you. i want to hear you whisper and talk and yell. i want to touch you so softly it puts you to sleep. i want to fall in love so deeply with you that even when it's not all fun. i can look at you as i do now and say, as i do now.

yes, you're the one.

Moshuchi Kata : i love you.

Thursday, March 24, 2011

Khasiat Petai


Hehehe..aku sebenarnya suka makan petai dijadikan ulam atau sambal tumis. Samada direbus atau dimakan mentah-mentah (lebih baik) semuanya sedap. Apatah lagi yang petai masak tu, yang dimakan bijinya saja yang berwarna keorenan tu. Aromanya..fuhhh. Tapi ramai yang tak suka makan petai atau orang yang makan petai..huhhh kesian kami. Bukan saja-saja nak makan, tapi khasiatnya tu yang penting. Petai ni macam ubat la, ramai yang tak suka. Tapi ia adalah ubat hehehe. Ini maklumat untuk dikongsi bersama tentang khasiat petai.

ADVICE FROM UKM MEDICAL DOCTOR

Little did you know ...after reading THIS, you'll NEVER look at
petai in the same way again!

Petai
contains three natural sugars - sucrose, fructose and glucose. Combined with fiber, petai gives an instant, sustained and substantial boost of energy. Research has proved that just two servings of petai provide enough energy for a strenuous 90-minute workout. No wonder petai is the number one fruit with the world's leading athletes. But energy isn't the only way petai can help us keep fit. It can also help overcome or prevent a substantial number of illnesses and conditions, making it a must to add to our daily diet.

Depression:

According to a recent survey undertaken by MIND among people suffering from depression, many felt much better after eating petai. This is because petai contain tryptophan, a type of protein that the body converts into serotonin, known to make you relax, improve your mood and generally make you feel happier.


PMS(premenstrual syndrome):

Forget the pills - eat petai. The vitamin B6 it contains regulates blood glucose levels, which can affect your mood.


Anaemia:

High in iron, petai can stimulate the production of haemoglobin in the blood and so helps in cases of anaemia.


Blood Pressure:

This unique tropical fruit is extremely high in potassium yet low in salt, making it perfect to beat blood pressure. So much so, the US Food and Drug Administration has just allowed the petai industry to make official claims for the fruit's ability to reduce the risk of blood pressure and stroke.


Brain Power :

200 students at a Twickenham (Middlesex) school were helped through their exams this year by eating petai at breakfast, break, and lunch in a bid to boost their brain power. Research has shown that the potassium-packed fruit can assist learning by making pupils more alert.


Constipation:

High in fiber, including petai in the diet can help restore normal bowel action, helping to overcome the problem without resorting to laxatives.


Hangovers:

One of the quickest ways of curing a hangover is to make a petai milkshake, sweetened with honey. The petai calms the stomach and, with the help of the honey, builds up depleted blood sugar levels, while the milk soothes and re-hydrates your system.


Heartburn:

Petai has a natural antacid effect in the body, so if you suffer from heartburn, try eating petai for soothing relief.


Morning Sickness
:
Snacking on petai between meals helps to keep blood sugar levels up and avoid morning sickness.


Mosquito bites
:
Before reaching for the insect bite cream, try rubbing the affected area with the inside of the petai skin. Many people find it amazingly successful at reducing swelling and irritation.


Nerves:

Petai is high in B vitamins that help calm the nervous system.


Overweight:

Studies at the
Institute of Psychology in Austria found pressure at work leads to gorging on comfort food like chocolate and crisps. Looking at 5,000 hospital patients, researchers found the most obese were more likely to be in high-ressure jobs. The report concluded that, to avoid panic-induced food cravings, we need to control our blood sugar levels by snacking on high carbohydrate foods every two hours to keep levels steady.

Ulcers:

Petai is used as the dietary food against intestinal disorders because of its soft texture and smoothness. It is the only raw fruit that can be eaten without distress in over-chronicler cases. It also neutralizes over-acidity and reduces irritation by coating the lining of the stomach.


Temperature control
:
Many other cultures see petai as a "cooling" fruit that can lower both the physical and emotional temperature of expectant mothers. In
Holland, for example, pregnant women eat petai to ensure their baby is born with a cool temperature.

Seasonal Affective Disorder (SAD) :

Petai can help SAD sufferers because they contain the natural mood enhancer, tryptophan.


Smoking:

Petai can also help people trying to give up smoking. The B6, B12 they contain, as well as the potassium and magnesium found in them, help the body recover from the effects of nicotine withdrawal.


Stress:

Potassium is a vital mineral, which helps normalize the heartbeat, sends oxygen to the brain and regulates your body's water balance. When we are stressed, our metabolic rate rises, thereby reducing our potassium levels. These can be rebalanced with the help of a high-potassium petai snack.


Strokes:

According to research in "The New England Journal of Medicine," eating petai as part of a regular diet can cut the risk of death by strokes by as much as 40%".


Warts:

Those keen on natural alternatives swear that if you want to kill off a wart, take a piece of petai and place it on the wart. Carefully hold the petai in place with a plaster or surgical tape!

So, as you can see, petai really is a natural remedy for many ills. When you compare it to an apple, it has four times the protein, twice the carbohydrates, three times the phosphorus, five times the vitamin A and iron, and twice the other vitamins and minerals. It is also rich in potassium and is one of the best value foods around. So maybe its time to change that well-known phrase so that we say, "A Petai a day keeps the doctor away".

PM Dr.Aminuddin AHK
Dept. of Physiology
Medical faculty of UKM
Kuala Lumpur.
------------------------------------------------

oke itu dia khasiatnya memakan petai. jom pakat-pakat makan petai hehehe. terima kasih kepada Dr. di atas maklumat ini.

petua : kalau taknak mulut berbau selepas makan petai, selesai makan kunyahlah sedikit/sejemput beras putih sehingga lumat. insyaAllah baunya akan hilang.

Moshuchi Kata : nikmat makan petai...hehehe

Antara Dua Darjat

antara dua darjat tidak hanya berlegar dalam ruang lingkup harta kekayaan saja tapi juga dari segi pemikiran, sikap dan budi bahasa. namun kita seringkali mengaitkan darjat dengan harta kekayaan dan kemiskinan. tapi sebenarnya skopnya cukup luas.

orang yang kaya dan berpelajaran tinggi, tinggal di bandar dan berumah besar sememangnya darjatnya tinggi berbanding orang yang miskin tinggal dalam rumah usang di kampung-kampung dan tidak berpelajaran tinggi. betul.

tapi bila kita 'pusing balik' rupanya darjat orang miskin yang tinggal di kampung itu jauh lebih tinggi daripada orang kaya dan berpelajaran tadi dari segi sikap, budi bahasa dan budi pekerti. jauh lebih mulia darjatnya.

semuanya berdasarkan pengalaman 'bercampur-gaul' dengan dua kelompok ini. namun tidak semuanya begitu walaupun ia sememangnya banyak berlaku. jadi benarlah, manusia itu semuanya sama saja, hanya iman yang membezakan setiap satunya.

Moshuchi Kata : kenapa ya...?

Tuesday, March 15, 2011

Dari Pesisir Pantai Ke Puncak Bukit

hari khamis dan jumaat minggu lepas aku ada tugasan rasmi di terengganu selama 2 hari. tempat yang dituju adalah awana kijal - golf, beach & spa resort. woww first time datang sini, tempatnya sungguh besar dan bilik penginapan aku plak kat tingkat lapan mengadap laut china selatan. ombaknya besar-besar waktu itu. teringat kampung, pasti ombak yang besarnya hampir sama pun sedang menghempas pantai di belakang rumah aku tu. best kalau memukat sambil main papan luncur.

paling best sebab aku ditemani isteri tercinta. terima kasih sayang sebab sanggup ambil cuti selama dua hari untuk datang bersama-sama. lagipun ini juga kesempatan untuk bercuti, apa salahnya kan. cuma semasa di awana ni tak banyak aktiviti dapat dijalankan sebab masa yang terluang sangat terhad. masa lebih ditumpukan kepada tugas rasmi tersebut. kesian pula rasanya kepada isteri. tapi petang tu sempatlah kami berjalan-jalan di tepi pantai. tak lama, sebab hujan mula turun. lagipun ngeri tengok pantai kat terengganu ni yang curam-curam (tak macam kat rompin hehehe).

setelah selesai tugas di awana, kami bertolak balik. aku bercadang nak ke tasik chini, singgah di jeti belimbing (dalam daerah maran) untuk naik bot menyeberangi sungai pahang seterusnya menyusur ke tasik chini. cadangnya nak bermalam di sana, ada challet. tapi disebabkan hujan yang turun tak henti-henti dan lebat sejak dari kemaman lagi, perancangan tersebut terpaksa dibatalkan. lain kali saja kami pergi. aku nak isteri merasai bagaimana sedapnya biji/bunga teratai segar yang tumbuh meliar di seluruh tasik chini tu, kemudian nak dia merasai bagaimana menangkap ikan-ikan lampam di tasik dengan menggunakan tangan saja. kemudian berjalan-jalan di perkampungan orang asli. takpa lain kali ya.

sebenarnya sebelum balik ke kl, kami akan singgah di raub untuk menghadiri majlis perkahwinan seorang rakan di bukit koman, raub. sepanjang perjalanan di lebuhraya pantai timur tu hujan lebat. malah sehingga sampai di bandar raub pun masih hujan. malam tu kami sampai di bandar raub dan bermalam pula di rumah rehat raub. sebuah bangunan zaman kolonial yang terletak di atas bukit ni telah dijadikan rumah rehat rasmi di raub. dulu semasa bekerja di muzium pahang, aku pernah ke sini beberapa kali dan pernah menginap di sini. banyak cerita 'menarik' tentang bangunan tersebut. ketika isteri sedang nyenyak tidur, aku cuba mengimbas kembali satu persatu. ahh itu semua cerita lama dan hanya tinggal cerita saja mungkin. malam itu kami tidur dengan tenang.

tengaharinya kami ke majlis kenduri rakan baik aku yang sama-sama bekerja di alor setar ni. dia bekerja di jabatan kebajikan masyarakat. ketika majlis di sebelah perempuan di alor setar, aku tak dapat datang kerana ada tugas lain di luar kawasan. tapi di raub ni aku memang merancang untuk datang, dan kebetulan pula dalam perjalanan pulang dari terengganu. majlis sederhana saja tapi masakannya cukup sedap, setiap lauknya sangat menyelerakan. sebelum balik, sempat juga menunggu dan berjumpa dengan seorang lagi rakan baik aku yang sama-sama satu pejabat di alor setar ni. member kamcing hehehe.
dari raub kami meneruskan perjalanan untuk pulang ke kl. tapi ternyata kl masih jauh kerana kami akan 'memanjat' bukit fraser pulak hehehe. isteri teringin sangat untuk ke sana. jadi inilah percutian sebenar kami untuk trip kali ini. di awana kijal sebelum ni masa yang terluang terhad sangat. ke tasik chini pun tak jadi. jadi inilah masanya untuk kami menghabiskan masa bersama selain memenuhi keinginan isteri tercinta. walaupun mulanya dia ingin membatalkan kerana keadaan kami (aku sebenarnya) agak keletihan. tapi suami mana yang tak sayangkan isteri kan? ermmm..memang jalan untuk ke sana boleh membiolkan kepala, boleh termuntah dibuatnya. tapi akhirnya sampai juga ke puncak.

wahhh bukit fraser memang sejuk. hilang segala penat dan letih semasa memandu naik sebelum tu. nyaman saja rasanya. kami check-in di puncak inn. biliknya dibina di lereng-lerang bukit. seram juga hehehe tapi malas nak fikir sangat perkara yang bukan-bukan. biliknya cantik dan luas. isteri ketawakan aku sebab kesejukan hehehe..bagaimana untuk bercuti ke eropah begini hahaha. memanglah, aku terlupa nak bawa baju yang tebal-tebal. tapi sejuk-sejuk pun, isteri kan ada hehehe.

di sini banyak banglo-banglo persendirian samada oleh individu atau oleh syarikat-syarikat yang dibina. ada di puncak-puncak bukit dan di lereng-lereng bukit. semuanya besar-besar belaka. banglo-banglo ini juga menyediakan perkhidmatan sewa bilik kepada pengunjung. harganya entahlah, pasti mahal. kalau datang ramai-ramai bolehlah sewa sebuah banglo dan macam-macam aktiviti boleh buat. ataupun mengadakan percutian keluarga, memang sesuai kalau menyewa banglo-banglo ini.

keesokannya selepas sarapan pagi, kami keluar berjalan-jalan sekitar kawasan bukit fraser sambil mengambil beberapa keping gambar, kemudian ke kedai cenderahati membeli apa yang patut/menarik. di sini tak banyak aktiviti boleh dibuat tidak seperti di cameron highlands. di sini tak banyak kebun-kebun sayur, buah-buahan atau bunga-bungaan, pekannya juga tidak besar dan padat. tapi kalau nak meredah hutan/jungle tracking memang banyak di sini. mungkin lain kali la pula. di sini lebih kepada percutian tanah tinggi yang santai dan rileks-rileks saja.


tengahari kami pun turun dari bukit fraser. nak naik dan turun pun ada giliran masanya sebab jalannya kecil hanya muat-muat untuk sebuah kenderaan saja lalu. dari kaki bukit fraser kami turun ke kuala kubu baru, seterusnya melalui rawang dan balik ke kl. letih dan terasa pening hahaha..tapi seronok.

buat isteri, terima kasih sayang. masa yang diluangkan amat dihargai. masa bersama adalah segala-galanya, waktu yang sungguh mengembirakan dan membahagiakan. penat, letih atau pening hilang begitu saja. jom rancangkan ke mana pulak selepas ni hehehe.

Moshuchi Kata : ollehh..ollehh..okehh?

Sunday, March 13, 2011

Mencari Sedikit Ketenangan

aku agak letih petang tadi. mata juga memang terasa mengantuk. kepala pulak berpusing-pusing terasa pening. tapi kaki berjalan-jalan. hendak ke mana aku pun tak tahu arahnya. berfikir dan berfikir. di mana tempat untuk aku tenangkan hati dan diri, rehatkan kepala yang pening dan letih ni.

oh ya, aku tahu ke mana harus aku pergi. teksi aku tahan dan naik. tidak lama kemudian, aku sampai. betul, melepasi saja pintu gerbangnya seperti tersentak hati aku. seperti terasa ada makhluk halus berdekatan kita, bulu roma terus mencacak. begitulah rasanya.

keadaannya tidak banyak berubah. aku berjalan kaki menyusuri jalan-jalan kecil serta laluan-lauan yang pernah aku lalui suatu ketika dulu. walaupun terasa letih tapi hati sedikit terubat. aku berjalan hanya mengikut kaki sambil fikiran melayang mengimbau kenangan-kenangan lama yang pernah berlaku di sekitar laluan aku. setiap satunya masih segar dalam ingatan.

walaupun kini rumput-rumput padangnya dipijak oleh orang lain dan segalanya digunapakai oleh orang lain, tapi suatu masa dulu aku juga pernah memijaknya, aku juga pernah menggunapakai segalanya. di padang itu aku pernah beraksi cemerlang. segalanya...

aku akui petang tadi di sana aku beroleh sedikit ketenangan. rehatkan kepala otak ni. sedangkan aku sendiri seperti tidak percaya yang aku ke sini. mungkin kenangan dan kerinduan yang menarik hati ke sana tanpa disedari.

aku ke mana? petang tadi aku ke universiti malaya. tempat aku menimba ilmu dan pengalaman hidup selama lebih empat tahun. aku merasakan di kuala lumpur ini tidak ada tempat lain yang lebih menenangkan hati dan jiwa ini selain di sini, di kampus ini.

Moshuchi Kata : berjalan-jalan di DTC meruntun jiwa...

Earthquake & Heartquake

beberapa hari lepas, jepun musnah akibat gempa bumi berukuran 8.9sr serta menghasilkan tsunami gergasi setinggi 10 meter. sayu saja hati bila melihat berita di tv serta gambar-gambar dalam surat khabar. apa boleh buat...

dan di sini (malaysia) juga, berlaku gempa hati yang kadang kuat dan kadang perlahan namun segalanya terkawal dan tenang. sayu saja hati bila mengenangkan. apa boleh buat...

lihat ke dalam diri, insafi diri...

Moshuchi Kata : manusia biasa...

Perihal Penipu

korang pernah menipu? paling baik antara korang pun pasti pernah menipu..sekali mungkin. aku? ya aku juga pernah menipu. kecil atau besar penipuan tersebut, biarlah menjadi rahsia kita atau orang yang bersangkutan dengan penipuan kita seandainya mereka tahu.

kenapa kita menipu? hanya kita saja yang tahu. jika kita bukan jenis yang suka menipu tapi bila dalam situasi yang serba tak kena yang memungkinkan untuk kita menipu, pasti penipuan itu bukan tercipta dengan mudah, dengan senang-senang. pasti sangat berat di hati untuk melakukannya. tapi kadang-kadang kita terpaksa. kadang-kadang kita terlepas cakap/tindakan.

atau kita tidak sengaja. tapi ada sesetengah orang mengatakan bahawa apabila sudah menipu tidak ada lagi soal tidak sengaja..segala-galanya adalah sengaja. betul juga.

kerana ingin menjaga hati pihak lain atau orang-orang tertentu, kita terpaksa menipu? mungkin. apakah itu yang dikatakan tipu/bohong sunat? ia sebenarnya dibenarkan jika boleh mewujudkan keadaan yang lebih baik daripada keadaan sedia ada. tapi kalau dirasakan akan lebih memburukkan keadaan, usahlah menipu dan berfikirlah sebelum bertindak. jika sudah terlanjur, insafilah dan memohon maaf.

banyak sebab kenapa kita terpaksa menipu. tapi yang pasti (bagi yang bukan kaki penipu) kita langsung tidak berniat untuk menipu. niat yang sebenar-sebenarnya bukanlah untuk menipu. mungkin kita merasakan itulah jalan terbaik untuk sesuatu isu/situasi yang dihadapi. walaupun kadangkala apa yang kita rasakan itu tidak betul sama sekali.

apa yang pasti juga, ramai orang amat membenci penipu. siapa yang tidak marah/geram jika diketahui diri ditipu atau setelah mengetahui sesuatu penipuan. kita boleh membenci, marah, geram atau apa-apa saja tapi berilah sedikit ruang untuk berfikir kenapa individu tersebut menipu? kenapa ia bertindak begitu? yang salah memang salah dan tetap bersalah tapi tak salah kalau kita turut menyelami perasaannya sehingga ia sanggup menipu.

yang terlanjur menipu, insafi diri. yang terasa diri ditipu, lembutkanlah hati. jika hari ini dia menipu mungkin esok lusa kita pula akan terpaksa melaluinya. bolehkah kita? bak kata orang-orang tua "yang manis jangan ditelan semuanya, yang pahit jangan diludah semuanya".

ini semua bagi orang-orang yang bukan kaki penipu, yang kadangkala saja terpaksa menipu (tipu kecil-kecil saja). tapi bukan kepada kaki penipu. kaki penipu ni memang itu kerjanya, berfikir untuk menipu dan menipu saja.

Moshuchi Kata : kita mungkin tak pernah tipu orang lain, tapi kita mungkin pernah menipu diri sendiri...

Lelaki Pemendam Cepat Mati

ada fakta mengatakan bahawa jangka hayat lelaki adalah lebih pendek dari jangka hayat wanita. banyak kajian mengenai nisbah warga emas turut menjelaskan bahawa fakta tersebut adalah benar. kenapa begitu? aku tak ingat sangat (walaupun pernah membaca mengenainya dulu). tapi salah satunya kerana sistem reproduksi. sebagai contoh wanita yang melahirkan ramai anak mempunyai jangka hayat yang panjang. lahirlah ramai anak ye hehe. begitulah...(selain faktor taraf kesihatan yang semakin baik dan bertambah maju).

seterusnya, kenapa pula jangka hayat lelaki lebih pendek? dan apakah faktor-faktor penyebabnya? aku tak ingat lagi...(kadang-kadang aku ni pelupa..apakah itu juga faktor pendek umur?) jangka hayat lelaki pendek mungkin juga kerana faktor bebanan tugas di sepanjang tiga per empat hidup mereka, samada bebanan secara fizikal mahupun mental. banyak faktor lain mungkin...

apakah faktor memendam rasa juga boleh menjadi punca lelaki pendek umur? bukan memendam rasa sekejap-sekejap saja tapi memendam rasa sejak sekian lama, sejak dari zaman kanak-kanak, remaja, dewasa malah sehingga ke tua mungkin boleh menjadi penyebab. munkin juga kan?

mereka lebih selesa memilih memendam rasa dan jarang-jarang bertindak (berterus-terang) dengan tegas untuk mempertahankan hak atau pendapat atau apa saja. jika berterus-terang pun mereka akan cuba meluahkan sebaik dan selembut mungkin. tapi selalunya memendam jugalah jalan terakhirnya.

mereka mungkin berjiwa halus dan sensitif, apa sahaja yang dipendamkan dibiarkan lenyap dengan sendirinya dalam hati. itulah penyelesaiannya bagi mereka walaupun ada kalanya mereka sengsara. apa yang dipendam biasanya tidak dijadikan dendam tapi sebagai pengajaran dan semangat kepada mereka. pada mereka biar kalah tak mengapa asalkan tiada peperangan, biar tak menang tak mengapa asalkan keadaan kembali tenang. memendam adalah ubat (atau mungkin racun) penenang bagi mereka.

cuma mungkin secara tidak sedar ia sebenarnya menjadi barah yang memusnahkan 'hati' secara senyap tanpa disedari yang akhirnya boleh memendekkan jangka hayat seseorang lelaki. entah, aku tak tahu. mungkin betul mungkin salah. bukan mudah untuk memahami orang begini kerana kadangkala mereka juga tidak memahami diri mereka sendiri. apatah lagi orang lain.

lelaki pemendam mempunyai jangka hayat yang pendek? mungkin betul, siapa yang tahu. tapi kembali kepada hukum Tuhan, soal mati tidak kira siapa lelaki atau perempuan, tua atau muda kecil atau pun besar. bak kata orang-orang tua "mangga yang gugur ada juga yang putiknya".

Moshuchi Kata : Kaji lelaki...

Tuesday, March 08, 2011

Mac..Beberapa Hari Lepas...

dah pun bulan tiga (mac) ye..kejap je. aku pun dah agak lama tak update menatang alah ni. ada cerita tapi tak sempat nak menulis, terus hilang dibawa angin macam tu je.

hujung minggu lepas aku ke kuala lumpur, giliran aku pulak pergi berjumpa isteri. sebelum ni isteri dah balik ke alor setar berjumpa si suami. macam tu la bila hidup berjauhan ni..takpelah buat sementara waktu kan. hidup mesti ada perancangan dan sehingga apa yang kita rancangkan belum tercapai, kita kenalah bersabar. hidup dan sabar adalah dua perkara yang tak boleh jauh. kehidupan adalah kesabaran dan begitu juga sebaliknya.

mulanya ada perancangan bersama hadi untuk ke cameron highlands bersama teman-teman lain, tapi disebabkan kekangan masa mereka, perancangan terbatal. tapi malam tu sempat juga melepak bersama hadi dan fariq di chawan, bangsar sambil pekena keropok lekor. agak lama tak berjumpa mereka. bersembang macam-macam.

cuti hujung minggu dihabiskan sepenuhnya bersama isteri tersayang. itulah yang terbaik kan. aku ambil cuti pada hari ahad (ahad kerja di kedah) untuk bersama dengan isteri. seperti biasa menonton wayang adalah salah satu aktiviti kemestian. bulan mac ni agak banyak filem baru yang ditayangkan. tapi kami sempat menonton dua filem sahaja. cukuplah untuk minggu ni.

filem pertama kami tengok 127 hours di mid valley. cerita yang berkisar tentang kisah benar sememangnya best. cerita ni mengisahkan aron lee ralston seorang pendaki/penggemar aktiviti lasak terpaksa bertarung nyawa untuk menyelamatkan diri selepas tangan dia tersepit di celah batu semasa melakukan aktivitinya di celahan-celahan rekahan bumi/kanyon selama 127 jam. dan akhirnya mengambil keputusan dengan mematahkan tulang tangan serta memotong tangannya sendiri. moralnya; ketabahan, kesabaran dan semangat untuk hidup/survival yang tinggi patut dicontohi. selain itu juga, jika hendak ke mana-mana untuk melakukan sesuatu mestilah memaklumkan kepada orang-orang tersayang. kalau terjadi apa-apa senang orang nak cari/bantu hehehe.

keesokkannya di the curve pula kami tonton filem the mechanic lakonan jason statham. cerita ni takde apa yang menarik sangat kecuali adengan lasak/letupan/pertarungan yang ditonjolkan. biasalah kalau statham adalah pelakonnya. mengisahkan seorang pembunuh upahan yang melakukan kerjanya tanpa meninggalkan kesan/jejak yang akhirnya tersalah bunuh iaitu membunuh orang yang dipercayainya/mempercayainya. moralnya aku pun tak pasti, layan je. cuma kadang-kadang terpikir, kalaulah di malaysia ada orang macam ni bagus juga, 'musuh-musuh negara' boleh la 'lenyap' satu persatu hehehe..otak jahat.

cuma tak sabar nanti nak tengok the rango si johny depp/sesumpah hijau..macam best je preview filem ni hehehe. tak lupa juga hikayat merong mahawangsa..ntah macam mana hasilnya, nak juga tengok si merong yang tak 'berapa nak merongnya' tu kan.

di the curve ketika melalui lorong street market tu, terdengarlah suara ketawa berdekah-dekah lelaki dan wanita. berborak rancak kemudian berdekah-dekah semula. tak lain tak bukan saja nak tarik perhatian orang yang lalu lalang. mungkin menanti perlawanan manchester united dan liverpool dan dengan bangganya sambil meneguk air kencing syaitan berbuih-buih gelas dan mulut. anak-anak muda melayu tu..haihh apa nak jadi.

kemudian kami bergerak ke laucky garden untuk pekena sup sayur kegemaran isteri di syed bistro/mamak syed. sup sayur dia memang sedap. aku makan nasi goreng kampung sambil tengok longlainya manchester united di anfield sehingga separuh masa pertama. lepas tu kami balik.

moshuchi kata : pegi MPH juga hehehe..rindu bau buku

Wednesday, February 09, 2011

Kerja Keras...

beberapa waktu ni aku tak berkesempatan langsung untuk duduk bersantai kejap depan pc sambil-sambil layan fb atau pun cuba menulis entri baru dalam blog. kalau di depan pc di ofis pun semuanya 100% hanya kepada soal/hal kerja. bagusnya aku hahaha...

bayangkan aku terlalu tumpukan/menguruskan hal-hal kerja sampai aku jatuh sakit..demam-demam dibuatnya dan merasakan di atas kepala seperti ada seketul batu besar tak jatuh-jatuh atau tak pecah-pecah ishh ishh ishhh. namun aku gagahkan juga. ada ketika tu sehari semalam aku tak tidur langsung.

baru-baru ni 5hb. februari genap 4 tahun aku dalam perkhidmatan awam sebagai pegawai 'tinggi' kerajaan. ermm 4 tahun sudah, kejap je rasanya..namun berpuluh-puluh tahun lagi menanti di depan itupun kalau panjang umur. mungkin masa tu nanti bukan seketul je batu di kepala tapi berketul-ketul dan mungkin juga waktu tu rambut pun dah jarang-jarang serta keputihan hahahaha.

namun segalanya sedikit terubat bila isteri tercinta ada di sisi sebab dia dapat bercuti panjang beberapa hari sempena hari wilayah bersambung pula cuti tahun baru cina. seronok hehehe. tapi terasa kesian juga kat dia sebab aku sibuk..pagi-pagi keluar kerja dan malam-malam baru balik. pernah aku balik ke rumah ketika dia sudah pun tidur. tapi masa yang terluang kami gunakan sepenuhnya sebaik mungkin. terima kasih kerana dia memahami kerja aku.

terkilan juga sebab sepatutnya kami pergi bercuti, telah dirancangkan pun. namun semuanya terpaksa ditunda gara-gara kesibukan dan juga aku yang tak berapa sihat. apa boleh buat kan, takpelah. nanti bila keadaan dah tak mendesak, kami pasti akan pergi juga. aku nak berehat dan nak tenangkan fizikal dan mental seketika. takpe aku akan tunggu waktu itu.

aku tulis entri ni bukan bermakna aku dah tak sibuk dan banyak waktu senggang. ni pun aku 'curi-curi' waktu sibuk berkenaan. kata orang work hard and work smart, sibuk macam mana pun perlu pandai uruskan masa. entahlah, tapi yang pasti aku sekarang memang work hard..dan work smart? mungkin, kalau tak kerja aku semua tak jalanlah.

arrhh aku letih, lain masa tulis lagi.

moshuchi kata : ..sabar..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.