Monday, December 05, 2011

Laksa Utara & Puding Koktail Licin

Alhamdulillah, laksa dan puding yang aku dan isteri buat semalam telah habis licin hari ni 'diselesaikan' oleh orang-orang pejabat aku. Paling seronok bilamana semua yang makan berkata "ermm sedaplah", "..boleh bagi resepi ni kat saya.." dan paling best bila Dato' (orang no. 2 kat jabatan) kata "..wahh ini boleh buka kedai ni kalau macam ni..". Hehehe..terima kasih semua.

Aku memang dah rancang nak masak laksa dan bawa ke pejabat lama dah, cuma baru hari ni dapat dilakukan. Bukan apa, nak buat laksa ni 'renyah' sikit tapi taklah menyusahkan sangat pun. Bermula semalam, keluar mencari bahan-bahan terutamanya ikan untuk buat kuah dan juga bahan-bahan ulam yang lain.

Ini bukan kali pertama aku buat laksa. Sebelum ni dah pernah buat sendiri laksa dalam tahun 2006 hehehe. Lepas tu tak pernah buat dah. Kalau nak makan pure laksa utara je memang balik kampung la, pekena sendiri 'air tangan' emak atau emak mertua. Tapi malam tadi, isteri banyak membantu (juga emak mertua secara dalam talian hehehe). Terima kasih.

Bukan laksa je, gatal tangan nak buat puding koktail juga. Maklumlah puding yang isteri buat ni memang sedap. Dulu dah pernah makan dia buat. Jadi buat juga puding koktail untuk dibawa ke pejabat. Tapi lepas ni kalau isteri segan nak buat, aku pun dah boleh buat sendiri..senang je hehehe.

Rasa seronok hari ni sebab semua makanan yang dibawa telah habis dimakan. Mulanya risau juga, yelah nak bagi orang makan kan. Kalau kita sendiri makan tak sedap pun takpe. Tapi alhamdulillah bolehlah..ada yang sampai menambah-nambah. Nanti ada rezeki kami buat lagi. Kalau macam ni barulah ada semangat nak buat lagi hehehe. Mungkin lepas ni boleh buat untuk kawan-kawan pula, makan ramai-ramai kan. InsyaAllah.

Moshuchi Kata : terima kasih kepada isteri..terbaeekk

5 comments:

j.e.j.a.r.i. said...

ewahh! dia pulak yg dpt nama yer..tukang kacau ada la! :p
a'ah..air tgn bini takkan pernah sama dgn air tgn mak sendiri kannnnn..

sW33tdARLiNG said...

eh eh macam kenal ajer isteri yang pandai buat laksa dan puding itteww....

Hasina Terebuzzu said...

ooo.. tak kirim pon kt aku sket eh???

Encik Moshuchi said...

ina - ehehe..takpa nanti aku buat lain utk kawan2, special punya :)

j.e.j.a.r.i. said...

sw33tdarling - awas loh kalau tak kenal sama gua! hahahaha!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.