Monday, December 05, 2011

Jawapan Kepada Mata Kucing

Korang suka makan buah mata kucing? Sedap kan? Aku pun suka.
Tapi pernahkah kita terfikir bagaimana buah ini mendapat namanya? Mungkin pernah terfikir tapi tak tahu jawapannya. Atau malas nak fikir, makan saja.

Tapi rata-rata daripada kita tentu mengatakan bahawa buah ini mendapat nama sebab rupa bentuknya yang seperti mata kucing. Betul ke? Mungkin. Aku pun beranggapan begitu. Tapi cuba tengok gambar di bawah, ada ke rupanya macam mata kucing? Bolehlah asalkan bulat kan. Mata kita pun bulat juga hehehe. Biasanya kita malas nak fikir dalam-dalam, kita makan saja.

Tapi baru-baru ni aku dah temui jawapan mengapa ia dipanggil buah mata kucing, dan aku mengakuinya. Semuanya bermula bilamana isteri aku minta tolong kupaskan buah mata kucing banyak-banyak dan simpan dalam peti ais seketika sebelum dimakan. Cara begitu lebih sedap katanya. Ketika inilah aku mulai perasan ada benarnya mengapa ia dipanggil buah mata kucing. Cuba lihat gambar di bawah. Bagaimana?


Malah bila dah dimakan dan tinggal biji-biji saja, ia masih lagi menyerupai mata kucing. Jadi benarlah, orang-orang lama dahulu memang hebat dalam memberikan nama. Bukan saja-saja main letak/sebut saja tapi ia dilakukan setelah melalui proses 'penyelidikan'. Memang hebat.


Buah mata kucing sekarang sekilo Rm7 - RM9 mengikut saiz. Jom beli.


Moshuchi Kata : ..mencari jawapan 'biru mata hitamku'..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.