Saturday, June 11, 2011

Dah 31 Pun

alhamdulillah, 5 jun lepas genaplah usia aku 31 tahun.
dah tua kan? hehehe.
sedar tak sedar dah melepasi angka 30 pun. begitulah kehidupan.
dulu masa di usia 20-an, mana nak pikir sangat pasal kehidupan ni..kalau pikir pun taklah details macam sekarang ni.
apatah lagi di usia belasan tahun, langsung tak pikir jauh2 tentang kehidupan.

tapi aku sejak kecil lagi telah memikirkan tentang kehidupan masa depan.
tapi jangkauan masanya tidaklah terlalu jauh dan kompleks.
biasalah tu, dulu kita ada cita2, ada impian dan ada perkara2 yang kita nak buat..samada untuk diri sendiri atau untuk keluarga.
sebab itulah kita ada panduan dan pedoman. jika terbabas sekalipun kita tidak terpesong jauh dan terus hanyut.

di usia belasan tahun aku bekerja keras untuk berjaya dalam pelajaran walaupun keadaan keluarga waktu itu kesempitan. akhirnya berjaya.

di usia 20-an masih lagi bertungkus-lumus menempatkan diri di kalangan orang2 yang berjaya. alhamdulillah juga berjaya. seterusnya bekerja keras untuk mendapatkan pekerjaan yang terbaik agar penat lelah menuntut ilmu dulu tidak sia-sia. alhamdulillah juga berjaya. bersyukur sangat kepada Tuhan.

di penghujung usia 20-an itulah setelah segalanya dirasakan seimbang/stabil..barulah memikirkan untuk memiliki kehidupan dan keluarga sendiri. belajar menguruskan kehidupan dengan insan/orang lain yang terpilih untuk bersama-sama meneruskan kesinambungan hidup. ini juga akhirnya berjaya. bersyukur lagi kepada Tuhan.

dan sekarang di usia 30-an, segalanya telah ada..pekerjaan yang baik, sebuah keluarga kecil yang baru dan sebuah kehidupan baru bermula. semoga segalanya berjalan dengan baik dan dirahmati Tuhan. ianya belum berakhir dan tenang kerana rintangan dan dugaan tetap ada.
apa yang akan terjadi di usia 40-an..50-an..60-an atau 70-an jika umur panjang? segalanya di tangan kita sendiri bermula dari sekarang. walau apapun yang terjadi, hidup mesti terus.

kepada isteri tercinta, terima kasih di atas tanda ingatan sempena hari lahir yang ke-31..5 jun lepas. terima kasih..semoga kita dapat melayari bahtera ini dengan baiknya. jadilah pembantu nakhoda yang terbaik. I LOVE YOU.

moshuchi kata : 31 rasa macam 21 hehehe...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.