Sunday, March 13, 2011

Perihal Penipu

korang pernah menipu? paling baik antara korang pun pasti pernah menipu..sekali mungkin. aku? ya aku juga pernah menipu. kecil atau besar penipuan tersebut, biarlah menjadi rahsia kita atau orang yang bersangkutan dengan penipuan kita seandainya mereka tahu.

kenapa kita menipu? hanya kita saja yang tahu. jika kita bukan jenis yang suka menipu tapi bila dalam situasi yang serba tak kena yang memungkinkan untuk kita menipu, pasti penipuan itu bukan tercipta dengan mudah, dengan senang-senang. pasti sangat berat di hati untuk melakukannya. tapi kadang-kadang kita terpaksa. kadang-kadang kita terlepas cakap/tindakan.

atau kita tidak sengaja. tapi ada sesetengah orang mengatakan bahawa apabila sudah menipu tidak ada lagi soal tidak sengaja..segala-galanya adalah sengaja. betul juga.

kerana ingin menjaga hati pihak lain atau orang-orang tertentu, kita terpaksa menipu? mungkin. apakah itu yang dikatakan tipu/bohong sunat? ia sebenarnya dibenarkan jika boleh mewujudkan keadaan yang lebih baik daripada keadaan sedia ada. tapi kalau dirasakan akan lebih memburukkan keadaan, usahlah menipu dan berfikirlah sebelum bertindak. jika sudah terlanjur, insafilah dan memohon maaf.

banyak sebab kenapa kita terpaksa menipu. tapi yang pasti (bagi yang bukan kaki penipu) kita langsung tidak berniat untuk menipu. niat yang sebenar-sebenarnya bukanlah untuk menipu. mungkin kita merasakan itulah jalan terbaik untuk sesuatu isu/situasi yang dihadapi. walaupun kadangkala apa yang kita rasakan itu tidak betul sama sekali.

apa yang pasti juga, ramai orang amat membenci penipu. siapa yang tidak marah/geram jika diketahui diri ditipu atau setelah mengetahui sesuatu penipuan. kita boleh membenci, marah, geram atau apa-apa saja tapi berilah sedikit ruang untuk berfikir kenapa individu tersebut menipu? kenapa ia bertindak begitu? yang salah memang salah dan tetap bersalah tapi tak salah kalau kita turut menyelami perasaannya sehingga ia sanggup menipu.

yang terlanjur menipu, insafi diri. yang terasa diri ditipu, lembutkanlah hati. jika hari ini dia menipu mungkin esok lusa kita pula akan terpaksa melaluinya. bolehkah kita? bak kata orang-orang tua "yang manis jangan ditelan semuanya, yang pahit jangan diludah semuanya".

ini semua bagi orang-orang yang bukan kaki penipu, yang kadangkala saja terpaksa menipu (tipu kecil-kecil saja). tapi bukan kepada kaki penipu. kaki penipu ni memang itu kerjanya, berfikir untuk menipu dan menipu saja.

Moshuchi Kata : kita mungkin tak pernah tipu orang lain, tapi kita mungkin pernah menipu diri sendiri...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.