Thursday, January 29, 2009

Cara Lelaki


Otak lelaki terdiri dari ruang-ruang. Berupaya mengasing dan menyimpan maklumat. Lelaki melakukan satu tugas pada satu masa. Pada hari yang banyak masalah, mereka ‘menyimpan’ semua masalah.

Cara otak lelaki beroperasi sebegini menjadikan mereka penyimpan masalah yang terbaik. Lelaki selalu kelihatan macho (kononnya) walaupun banyak masalah kerana mereka mampu menyembunyikan masalah di dalam kepalanya tanpa menunjukkan ekspresi muka.

Mereka akan mendiamkan diri dan tidak bercakap atau menceritakannya. Perempuan yang tahu lelaki mempunyai masalah akan segera bercakap dengan harapan lelaki akan bercerita tentang masalahnya. Ini adalah satu kesilapan kerana cara otak lelaki berbeza dengan cara otak perempuan.

Sebenarnya lelaki tidak suka diganggu ketika bermasalah. Adalah lebih baik perempuan membiarkan lelaki selama 30 minit atau beberapa ketika agar beliau dapat membincangkan masalahnya dengan cara tersendiri. Lelaki akan bercakap dengan dirinya sendiri di dalam kepala otaknya hehe, bertanya pada dirinya, berteka-teki, menilai dan mengkaji dengan akalnya, berbicara dengan diri sendiri, bercakap-cakap di dalam hati dan minda sendiri.

Sewajarnya perempuan biarkan lelaki yang mempunyai masalah menyendiri seketika kerana mereka tidak akan mati atau lemas di dalam masalah sendiri. Sekiranya tidak, perempuan sendiri yang akan sakit hati bilamana lelaki tidak suka membicarakan masalahnya (padan muka). Jika lelaki menemui jawapan kepada masalahnya, dengan sendirinya mereka akan segera datang dan bercakap.

Aku bersetuju sangat. Korang macam mana..lelaki la, tapi kalau yang perempuan nak bagi komen okay juga.

Teks asal adalah dari blog Motivasi Dr. Zulkarnain. Terima kasih juga kepada Miss Pa’e yang menjelmakan info ni.

4 comments:

marmalade said...

hadiiii! dia kopipes lagi, pastuh dia tambah sepotong ayat di akhir entry (ciptaan sendiri). hahahahahahahahahahah!

saya setuju dengan kenyataan - lelaki perasan macho. hahahahahaha.

Al Hadi said...

hahahaa... hilmi mmg sesuwai dgn trademarknya!

Encik Moshuchi said...

artikel ni tepat pula pada masanya...huhh

j.e.j.a.r.i. said...

Marmalade, Pengejar Masa...diam..diam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.