Wednesday, June 16, 2010

Jun

Jun atau June, adalah bulan keenam dalam kalendar Masihi, bulan pengimbang dalam setahun. Ada orang sukakan bulan Jun, menantikan bulan Jun atas alasan-alasan tertentu. Tetapi ada juga yang membencinya, ingin Jun cepat-cepat berlalu..juga atas alasan-alasan tersendiri. Apapun, Jun tetap akan datang dan berlalu, sehari demi sehari di atas paksinya.

Aku adalah golongan yang menantikan bulan Jun, gembira di bulan Jun. Jun adalah bulan kelahiran aku..5 Jun 1980. Paling seronok hari lahir aku sama dengan hari lahir Yang DiPertuan Agong dan pada hari tersebut juga diberikan cuti umum. Aku ada beberapa kenalan yang hari lahir mereka pada 1 Jun, 2 Jun, 3 Jun, 4 Jun, 6 Jun dan 8 Jun. Malah 5 Jun sama dengan aku juga telah aku temui. Sesuatu yang menarik, bukan?

Sebenarnya sejak kecil aku tidak pernah menyambut hari lahir. Hidangan kek dan tiupan lilin-lilin itu adalah sesuatu yang tak pernah terlintas di hati. Bukan tidak pernah melihat suasana itu di TV atau diraikan kenalan-kenalan, tetapi mungkin keadaan pada waktu itu menyebabkan kehendak itu tak pernah tumbuh dalam hati. Tapi semua itu tidak menyesalkan aku. Cuma bila dah dewasa begini ucapan-ucapan hari lahir malah sambutan hari lahir baru wujud dalam diri ini. Seperti sambutan hari lahir, selalunya ia memang mengejutkan aku kerana ia dirancang oleh orang lain seperti majikan, rakan sekerja dan teman-teman. Di tahun-tahun yang lampau, ia berlalu begitu saja kerana kadangkala aku sendiri terlupa hari lahir sendiri.

Tahun ini, hari lahir aku cukup bermakna. Sedar tak sedar sudah berganjak ke angka 30. Orang kata sudah separuh kehidupan kerana kebanyakkan manusia yang meninggal dunia sekitar umur 60-an. Disamakan juga dengan kewafatan Nabi Agung pada usia 63 tahun. Tapi bagaimana pula yang berkata kehidupan lelaki itu bermula pada usia 40 tahun? Entahlah, aku tidak mahu berfikir soal itu, ajal dan maut di tangan Tuhan. Muda atau tua bukan soalnya. Setandan kelapa pun ada yang putiknya gugur dahulu, bukan?

5 Jun, selain usia aku telah mencecah 30 tahun - semakin meningkat usia (tua), juga adalah hari bermulanya fasa baru dalam hidup aku. Aku telah melangkah ke suatu fasa kehidupan yang lebih mendewasakan, perlu lebih kematangan dalam setiap tindak tanduk malah kesanggupan untuk memikul sebuah tanggungjawab kelangsungan kehidupan. Setiap manusia ingin melalui fasa ini, begitu juga aku..dan aku telah melepasinya.

Namun, ia masih awal. Banyak lagi fasa kehidupan yang menanti di hadapan. Apapun, Jun tahun ini sungguh mengembirakan aku.

Moshuchi Kata : Bercutilah anda pada 5 Jun setiap tahun hehehe...

3 comments:

Sen's Station said...

yay !!! June babies are so cool ! (like me) ... hahahaha

j.e.j.a.r.i. said...

5 Jun juga sangat bermakna buat saya :)

Encik Moshuchi said...

sen's - u pun lahir on june jugak..bila?

jejari - :) sungguh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.