Thursday, February 14, 2008

Biar Jasa Jadi Kenangan

Ini bukan nak bercerita pasal pasukan bolasepak Kedah (pasukan terkuat Liga Super sekarang ni..jangan marah ahh). Tetapi tentang kehidupan kita.

Hidup ini sebenarnya tak berguna langsung kalau kita tidak berjasa. Hidup ni biarlah berjasa, kalau tidak sebesar-besar jasa cukuplah yang kecil-kecilan (macam berniaga kecil-kecilan pula). Sebenarnya setiap rakyat telah berjasa kepada negara jika mereka berjasa kepada diri sendiri terlebih dulu. Kalau tidak melibatkan diri dengan dadah, jenayah atau perkara-perkara negatif, bermakna kita telah berjasa kepada negara.
Banyak jasa kita boleh lakukan dan paling besar (bagi aku) ialah berjasa kepada kedua ibubapa. Kita bekerja setiap hari pun adalah jasa, berjasa kepada negara selagi kita berintegriti.


Jasa yang baik walau apapun, pasti akan dikenang. Hidup ini mestilah berjasa, berbudi dan berbahasa. Orang yang tidak berjasa ialah mereka-mereka yang tidak tahu mengenang jasa (budi), penjenayah dan penagih-penagih dadah tegar yang langsung tidak mempunyai kesedaran, keinsafan atau semangat untuk mengubah nasib diri. Bagaimana dengan Mat Rempit, apakah status anda?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.