Friday, February 15, 2008

Hari Terakhir di Perlis

Hari ni adalah hari terakhir aku bekerja di MKN Perlis. 18hb pula akan melapor diri di INTAN Kiara untuk mengikuti Kursus Diploma Pentadbiran Awam (kursus asas PTD) selama 6 bulan. Rasa macam tak mahu tinggal tugas-tugas kat sini. Bukan apa, banyak perkara yang dah dirancang, tapi tak sempat nak selesaikan. Harapnya pengganti yang datang nanti lebih bersemangat.

Lepas ni pasti akan terkenang negeri kecil ni; Kuala Perlis yang meriah di hari minggu serta makanannya, berjoging/berjalan/naik kuda di Sungai Batu Pahat, bandar Kangar yang kecil tetapi ideal, datang dan balik kerja tanpa kesesakan jalanraya, makan tengahari di Pokok Sawa, menghabiskan duit di Padang Besar, memancing ikan puyu di tali air, daki Bukit Cenderawasih dengan MB (kadang-kadang je), main bola dengan DYTM Raja Muda, meronda jalan keselamatan di sempadan dengan ladang tebu terbentang luas, meronda di bukit sempadan dan banyak lagi. Semuanya pasti kekal dalam ingatan.

Seorang PTD semestinyalah bersedia untuk (ditugaskan) ke mana-mana, dalam atau luar negeri. Semakin jauh pergi semakin banyak pengalaman dan ilmu yang diperolehi. Walaupun tugas yang dipikul cukup berat tetapi pengalaman di tempat orang juga membantu.

Jika tidak, masakan masyarakat Melayu dahulukala menggalakkan anak muda (lelaki) keluar merantau. Kalau tak merantau umpama belum dewasa. Sekarang pun semua orang merantau. Tak percaya lihat suasana bila Hari Raya, semua pakat balik kampung halaman, kan? Selamat tinggal Perlis, orang-orang Perlis ehehehe..lain masa pasti aku kembali.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.