Wednesday, March 18, 2009

Macam Hendak Kiamat

Bilik pejabat aku di Aras 4 Blok B Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan (Mini Putrajaya) di Anak Bukit, Alor Setar ni mengadap ke arah Barat. Jadinya sebelah pagi agak sejuk sehinggalah membawa ke tengahari. Petang pula sekitar pukul 4.00 matahari sudah mula mengetuk cermin dengan cahaya yang terang benderang kerana telah bergerak ke arah Timur dan aku cepat-cepat menghalangnya dengan langsir. Tapi petang semalam (orang Kedah kata kelmarin) aku terperasan yang cahaya mentari petang tak masuk-masuk. Aku toleh ke belakang, masyaAllah.

Terdiam aku; terkejut dan rasa semacam takut. Aku dapat melihat dengan jelas awan hitam tebal di langit bergulung-gulung, memintal-mintal sesama sendiri seperti sedang bertarung. Keadaan sekeliling sangat gelap walaupun masih awal petang. Sawah padi yang luas dan sebongkah Gunung Keriang semakin hilang dalam cahaya hitam. Aku terus melekat di kerusi sambil merapat ke dinding cermin. Kerja terhenti. Aku asyik memandang ke langit, rasa takut dan tertanya-tanya dalam hati, bagaimanakah keadaannya apabila datangnya 'hari kehancuran' nanti. Alhamdulillah, setelah hampir 20 minit, awan hitam semakin menipis dan setitis hujan pun tak terjun ke bumi.

2 comments:

Al Hadi said...

satu hari nanti aku akan tiba juga kat opis kau.

Encik Moshuchi said...

tiba bersama awan hitam dan kilat sabung-menyabung ka bro hehehe...ok aku sentiasa tunggu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.