Sunday, February 21, 2010

Eight Below

Ini bukan sinopsis untuk filem terbaru atau popular di pawagam sekarang tetapi saja aku nak berkongsi tentang filem ni. Perkara yang baik apa salahnya dikongsi bersama. Malam tadi aku tonton filem keluaran Walt Disney ni di TV3. Mungkin ada antara korang yang tengok juga. Bagaimana, menarik kan?

Mengisahkan keakraban dan kasih sayang seorang ketua ekspedisi Antartika lakonan Paul Walker dengan sekumpulan (8 ekor) anjing-anjing salji penarik 'kereta salji'nya. Ketika melakukan satu ekspedisi bersama seorang profesor untuk mendapatkan batu/tahi bintang yang dikatakan dari planet Utarid, mereka diarahkan pulang ke kem kerana ribut besar akan melanda. Dalam masa yang sama, kemalangan telah berlaku dan profesor berkenaan telah mengalami kecederaan yang teruk. Dengan bantuan anjing-anjing salji tersebut, profesor berjaya diselamatkan dan mereka selamat sampai ke kem. Kemudian mereka meninggalkan Antartika dan anjing-anjing tersebut terpaksa ditinggalkan buat sementara waktu.

Anjing-anjing salji telah ditambatkan di luar kem kerana dia (Paul Walker) akan datang semula untuk mengambil mereka kemudian sambil berpesan kepada Maya untuk menjaga rakan-rakannya. Setelah empat hari berlalu, dia berusaha untuk kembali ke Antartika tetapi usahanya tidak berjaya kerana dihalang oleh berbagai agensi bertanggungjawab ekoran cuaca buruk dan faktor keselamatan. Manakala di kem, anjing-anjing salji yang diketuai oleh Maya berjaya melepaskan diri dari ikatan, bersedia untuk bergerak (mencari makanan). Hanya seekor sahaja iaitu Old Jack yang setia di tambatan dan akhirnya mati di situ.

Akhirnya setelah hampir 6 bulan kemudian, barulah dia berjaya sampai ke kem (Antartika) semula dan menyelamatkan anjing-anjing salji kesayangannya. Bagaimanapun, hanya 6 ekor saja dapat bertahan dan selamat. Dua ekor telah mati; selain Old Jack, seekor lagi mati setelah terjatuh ke dalam gaung. Manakala Maya mengalami kecederaan kaki setelah diserang oleh Anjing Laut Harimau.

Cerita ini memang menarik. Tapi apa yg lebih menarik ialah elemen kasih sayang antara manusia dan haiwan serta haiwan dengan haiwan. Pada aku, 8 ekor anjing salji tersebut adalah pelakon yang baik terutama Maya dan Max. Sepanjang 6 bulan bertarung nyawa untuk meneruskan hidup, mereka semua berjaya menghidupkan watak yang penuh emosi; semangat setiakawan, bekerjasama, hormat-menghormati dan semangat kepimpinan yang tinggi sedangkan mereka semua adalah haiwan. Cukup menyentuh hati.

Carilah filem ini dan tak rugi menontonnya. Terlupa, filem ini adalah 'base on true story' sebuah penghargaan buat sekumpulan anjing-anjing salji penarik 'kereta salji'.

Moshuchi Kata : Sedih bila manusia pula yang tidak punya kasih sayang dan perikemanusiaan - buang bayi merata-rata sedangkan anjing pun tidak begitu.

2 comments:

Phoebus Athenos said...

"Anjing Laut Harimau"

MUAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH

....

MUAAAAAAAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Encik Moshuchi said...

muahhhahahaha...siott la hang ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.