Sunday, February 21, 2010

Kita & Budaya Senaman


Aku bekerja pagi (hari) ini. Tapi kebanyakkan yang lain masih bercuti. Waktu pagi begini tentu ada yang masih sedang enak tidur, tentu ada juga yang sedang bersenam (berjoging dan sebagainya) di lokasi kegemaran serta tentu ada juga yang sedang menikmati teh tarik dan roti canai di warung. Semuanya pilihan kita.

Petang semalam aku melalui taman rekreasi tempat selalu aku berjoging, hanya melalui saja kerana aku ada hal lain. Tapi hari sebelum tu aku memanaskan badan juga walaupun tidak sekerap dahulu (dahulu seperti gian berjoging). Seperti biasa tak ramai manusia yang bersenam (joging) sebaliknya lebih banyak yang mundar-mandir, melepak, berkumpul dan berborak, duduk-duduk sambil makan/minum di gerai-gerai dan sebagainya.

Kebanyakkan yang golongan muda-mudi lebih santai bertonggek-tonggek di atas motosikal yang bertongkat beramai-ramai sambil memerhatikan orang yang berjoging. Sekali-sekala ketawa berdekah-dekah. Mereka sanggup menghabiskan masa berjam-jam hanya melepak begitu. Aku pun tak faham.

Fenomena biasa yang aku lihat di sini (taman rekreasi tempat aku selalu joging) tidak ramai 'orang kita' yang datang bersenam. Payah untuk melihat sebilangan yang telah berusia 40-an atau 50-an bersenam. Jika tidak berjoging pun, cukuplah sekadar berjalan laju atau berjalan-jalan keluarkan peluh. Tidak seperti bangsa lain, sudah berumur pun masih bersenam; berjalan laju, berjalan dan paling tidak pun bersenam tai-chi.

Perkara sama aku pernah perhatikan di Taman Tasik Perdana dan Taman Tasik Titiwangsa. Orang kita tidak sangat membudayakan amalan senaman dalam kehidupan sebaliknya suka berpantang itu dan ini untuk menjaga kesihatan.

Moshuchi Kata : 20 minit sehari 3 kali seminggu..susah ke?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.