Tuesday, August 24, 2010

Cinta & Perkahwinan

Gambar sekadar hiasan

Cinta. Apa itu cinta? Aku sendiri tidak begitu pasti dan pakar kerana aku bukanlah orang yang memiliki begitu banyak pengalaman dalam cinta. Yang pasti aku pernah jatuh cinta dan sekarang sedang bercinta, bercinta dengan seorang wanita. Dialah cintaku.

Cinta bagi aku adalah apabila dua hati dan dua rasa menjadi satu walaupun jasadnya dua. Keselesaan, keikhlasan dan kejujuran dalam berkongsi perasaan, kasih dan sayang, meluahkan perasaan, saling hormat-menghormati, memberi dan menerima, saling tertarik, sentiasa merindui dan ingin sentiasa berada di sisi, mendidik, menegur dan memaafkan serta sentiasa ingin perbaiki diri ke arah kebaikkan (kebahagiaan) bersama.

Mungkin bagi orang lain definisinya lain pula. Terpulang pada tafsiran dan pemahaman masing-masing.

Lumrahnya cinta akan berakhir dengan perkahwinan sementara cinta itu terus hidup sehingga empunya jasad tiada bernafas lagi. Itu cinta hingga ke mati. Cinta itu yang semua orang inginkan, termasuk aku. Tapi tak semua cinta berakhir dengan perkahwinan dan ada juga cinta yang mati di tengah-tengah perkahwinan seiring dengan hancurnya perkahwinan. Dan ada juga cinta yang mula hidup seiring dengan bermulanya sebuah perkahwinan.

Cinta membawa kepada perkahwinan. Indah bukan. Semua orang menginginkannya, termasuk aku (lagi). Cinta dalam percintaan mungkin tidak sama dengan cinta dalam perkahwinan. Cinta dalam perkahwinan pastinya perlu lebih kuat dan matang kerana dalam perkahwinan pasti banyak liku-liku dan jalan bersimpang-siur berbanding dalam percintaan untuk dihadapi. Seandainya cinta sentiasa meresapi menyelubungi perkahwinan, itulah kebahagiaan yang maha indah.

Sesudah berkahwin, dahulunya pasangan kekasih kini sudah menjadi suami dan isteri (juga masih pasangan kekasih) perlulah tahu peranan dan tanggungjawab masing-masing. Ingatlah, bukan mudah untuk menjadi 'ketua' keluarga dan bukan mudah juga untuk menjadi 'ibu' rumahtangga. Jika kedua-dua ini baik, maka baiklah ahli-ahli (anak-anak) dalam keluarga tersebut.

Perkahwinan (suami dan isteri), bukan sahaja perlu mengekalkan sifat-sifat dan sikap seperti definisi cinta di atas, tetapi perlu lebih lagi nilai tambahnya. Perkahwinan adalah perkongsian. Perkongsian segala-galanya. Bukan sahaja yang tersurat; kongsi rumah, anak, harta dan wang ringgit, katil, tilam, kebendaan tetapi juga lebih dari itu kepada yang tersirat. Berkongsi hidup; susah dan senang, suka dan duka, sihat dan sakit bersama, sentiasa berkasih-kasihan dan sayang-menyayangi. Suami menghormati dan setia kepada isteri, isteri pula taat, patuh dan setia kepada suami, saling meringankan tidak membebankan, hormat-menghormati bantu membantu. Cinta dalam perkahwinan perlu lebih berganda-ganda dari cinta semasa percintaan.

Sebenarnya banyak ilmu yang menerangkan tentang cinta, peranan dan tanggungjawab suami serta isteri dalam buku-buku ilmiah terutama buku agama. Kita cari dan bacalah, pelajarilah.

Kesabaran amat penting dalam rumahtangga baik di pihak suami atau isteri. Di tambah pula dengan sifat-sifat mendidik, bertegur mesra, saling memaafkan, suami yang mententeramkan jiwa isteri, isteri yang menyejukkan hati suami, suami memahami kelebihan/kekurangan isteri, isteri memahami kemampuan suami, keduanya saling memperbaiki diri untuk kebaikkan bersama, insyaAllah rumahtangga akan kekal bahagia dan cinta terus subur meresapi seluruh mahligai perkahwinan.

Inilah yang aku harapkan. Harapan untuk menjadi ketua keluarga yang baik, menjadi suami yang sabar, agar perkahwinan kekal bahagia, agar cinta terus bersemi selamanya, punyai isteri yang baik, isteri yang menyejukkan hati, isteri yang solehah dan sebuah rumahtangga yang aman damai serta diredhai Allah S.W.T. Buat isteriku (bakal), semoga kamu juga serasa apabila membaca tulisan ini.

Moshuchi Kata : Aku akan berkahwin...

8 comments:

marmalade said...

"permata yang hilang"! wooot wooottt! hahahahahahahaha.

congrats bang :)

ara said...

yeay! another one to go!

congrats!

Al Hadi said...

Ayat kau sebijik mcm majalah Maskulin hahahaha...

Tahniah Momo!

papaYA said...

ni 1 geng dengan Ryo.. :D

Encik Moshuchi said...

yati - tolong hadiahkan buku tu hehehe :p

ara - sama la kita ye...:)

hadi - hahaha..ye ke? salah seorang wartawan maskulin tu member aku kat UM dulu..stadi sama2 hahaha...

yaya - hahh..apakah?

papaYA said...

Ko bace ar blog Ryo :D

Encik Moshuchi said...

yaya - alaaa biasalah tu..:)

Khairul Amri Ishak said...

papaya: cheh! saje nk jiwang2 sket laa...biar si dia baca...

mr moshuchi: tahniah ye! jgn lupe menjemput...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.