Monday, August 02, 2010

Kemerdekaan

Selamat datang bulan ogos..bulan kemerdekaan Malaysia, yang akan diraikan pada penghujung bulan nanti. Sepatutnya semalam aku tulis tentang entri ini, tapi 1 ogos aku berada di daerah Padang Terap atas urusan kerja. Sudahlah sekarang jarang-jarang dapat luangkan masa nak menulis. Kerja agak banyak. Tapi itulah kerja namanya, rezeki aku buat makan minum hari ini dan untuk berpuluh tahun lagi sebelum bersara.

Berada di sebuah daerah yang jauh dari kesibukan bandaraya Alor Setar, aku dapat mengenali berbagai bentuk dan rupa, cara dan personaliti manusia. Manusia yang berstatus luar bandar, miskin, biasa-biasa, serba sederhana (kekurangan). Kadangkala geli hati, tertawa, tersenyum dan tertarik dengan telatah mereka. Adakalanya pula timbul perasaan hiba dalam diri. Jurangnya sangat jauh. Pernah aku berasa seperti tak terkejar ketika berada di tengah-tengah metropolitan, dan di sini pula aku merasakan seperti kembali berpuluh-puluh tahun ke belakang. Jurang perbezaan pembangunan dan pemikiran mereka adalah seiring.

Apapun, mereka tetap rakyat yang merdeka. Teringat kata-kata seorang profesor (bekas guru aku di UM dulu) ketika bersama beliau beberapa hari lalu, "negara maju lain dah beratus tahun 'terbentuk', tapi kita baru 53 tahun. Masih terlalu mentah".
Akmal, mungkin hang sangat memahami maksud entri ini.

Selamat menyambut Hari Kemerdekaan yang ke-53. Jom kibarkan jalur gemilang.

Moshuchi Kata : Dah siap2 dengan dua helai bendera besar...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.