Sunday, January 02, 2011

Sambut Tahun Baru di Alor Setar

malam menjelang tahun baru 2011 baru-baru ini, pastinya di mana-mana akan ada puluhan, ratusan malah ribuan manusia yang berkumpul. tujuan berkumpul? entahlah.. mungkin nak tengok konsert nyanyian, tengok bunga api, tengok jam besar detik 00:01 pagi hari dan tahun baru atau apa-apa sajalah.

tidak ketinggalan juga di alor setar. ramai manusia berkumpul di perkarangan balai seni negeri depan masjid zahir, berdekatan menara alor setar. selepas memasuki hari baru dan tahun baru, kumpulan-kumpulan manusia beransur-ansur pulang. tidak ada konsert artis-artis, tidak ada kilauan bunga api yang besar-besar menerangi angkasa malah menara jam besar di situ pun tak bercahaya apatah lagi berdetik/berbunyi seperti jam besar di dataran merdeka. cuma ada letupan bunga api yang kecil-kecil nak melepasi paras pokok kelapa pun nazak.

tak mengapalah, itu cara alor setar menyambut tahun baru. mungkin ramai rakyatnya telah terbiasa begitu. dalam keramaian manusia itu pun ada sekumpulan manusia (dari sebuah parti politik) yang mengedarkan risalah tentang azab berzina/melakukan maksiat dan sebagainya. alhamdulillah. aku pun dapat. pasangan yang dah senior kat sebelah pun dapat juga hehehe.

tapi apa yang paling penting, aku sambut tahun baru di sini bersama isteri tercinta. detik-detik bersama adalah penting biar nak sambut apa sekalipun. tak perlu pancaran bunga api, tak perlu konsert hingar-bingar dan sebagainya. cukup bersama orang tercinta sambil berbual-bual tentang masa depan. itu sudah cukup.

moshuchi kata : polis trafik dan jpj juga 'berpesta' tahun baru malam tu..saman encik jangan tak saman...

2 comments:

marmalade said...

happy new year bang!
sorry lambat wish. yati tak suke anta sms new year nih. cliche. typical :)

Encik Moshuchi said...

selamat tahun baru juga...
takpe..
abang pun takde hantar sms kat sape2 pun wish happy new year hahaha...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.