Wednesday, January 04, 2012

Apa Ada Dengan 2012?

selamat datang 2012. sekejap saja rasanya dunia ini berputar bergerak, tahun silih berganti bersama juga perubahan umur. beberapa bulan dari sekarang umur aku akan menjangkau ke angka 32. teringat sedekad yang lalu ketika hidup meriah sebagai pelajar di universiti, melihat pengajar-pengajar junior yang rata-rata berumur 30-an, merasakan mereka sudah tua..tambahan pulak ada yang dah terbotak pun di kepala. nah sekarang aku pula berada dalam kategori tersebut, cuma rambut di kepala ni saja masih lebat. tapi sudah ada yang mula berwarna putih. dunia dunia...

tahun 2012 adalah tahun untuk melipat gandakan usaha bagi mencapai serta menghampiri apa2 jua perancangan, harapan, impian dan azam. ada bermacam-macam daripada yang kecil/ringkas, besar, jangka pendek/sederhana/panjang dan sebagainya. mana yang boleh dicapai perlu kuatkan usaha, mana yang lambat untuk dicapai teruskan juga langkah walaupun perlahan-lahan. tentulah mustahil untuk mencapai segala-galanya dalam masa 365 hari saja kan...

tahun 2012 aku tak bersasaran tinggi cuma ingin melipatgandakan usaha untuk menjadi pekerja yang lebih baik kepada majikan aku, kerana inilah sumber pendapatan utama aku, periuk nasi aku. aku mesti sentiasa menjadi pekerja yang terbaik dan pernuh berintegriti. tambahan pula skop dan suasana kerja di tahun-tahun mendatang pastinya lebih mencabar.

insyaAllah tahun ini juga atau lebih tepat lagi pada bulan julai nanti aku akan menjadi seorang ayah. alhamdulillah akan lengkaplah rumahtangga yang dibina bersama isteri. jadi tentulah persiapan untuk ahli baru dalam keluarga perlu dibuat. perkara penting juga tentulah aku memasuki fasa baru kehidupan sebagai seorang lelaki yang bergelar ayah. bukan mudah menjadi ayah yang baik, betul tak? jadi perlu menyesuaikan diri untuk menjadi ayah yang baik (di samping suami yang baik).

tahun ini juga aku berkira-kira sudah sampai masanya untuk aku membeli sebuah rumah. insyaAllah semoga hasrat ini tercapai dalam tahun ini juga. semakin ditunggu semakin galak pula harganya (rumah). jadi dalam soal ini perlulah kembali kepada pepatah Melayu lama "berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian (sambung sendiri..tau?).

lain-lain daripada itu, aku teringin nak beli beskal sebiji hehehehe. kalau diimbas sedekad lalu, kalau tak berlari sepetang boleh demam kura-kura dibuatnya. badan mesti aktif. tapi sekarang berlari masih lagi boleh tapi taklah selaju dan sejauh dulu. jadi senaman berlari itu nak ditukar kepada berkayuh la pula sejajar dengan peningkatan umur hehehe. insyaAllah akan belilah nanti sebiji.

selebihnya tu, seperti tahun-tahun yang sudah tentulah aku berazam untuk menjadi hambaNya yang lebih bertaqwa, menjadi anak yang soleh, menjadi suami yang baik dan menjadi warga yang berintegriti.

moshuchi kata : pejam celik..pejam celik...

1 comment:

muhamadakmalwahab said...

Selamat Tahun Baru bro...yeahhh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.