Tuesday, May 22, 2012

Aku Pembancuh Cendol (APC) 2011



Bersama seorang teman dari Pejabat Ketua Pegawai Keselamatan Kerajaan (KPKK)


Salam. Oke hari tu dalam entri yang lepas aku ada katakan nak cerita pasal majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang atau APC ni kan..jadi sekarang aku cerita la sikit.

APC 2011 ni adalah bagi meraikan pekerja-pekerja cemerlang dari jabatan-jabatan yang berada di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM) bagi tahun 2011. VVIP yang datang bagi anugerah (juga ucapan..tentunya) adalah Ketua Setiausaha Negara (KSN). Kiranya jabatan-jabatan di bawah JPM ni dialah yang pegang. Jabatan/kementerian lain pulak diorang buat majlis APC diorang sendiri la masing-masing. Yang bagi anugerah tu diorang punya Ketua Setiausaha (KSU) atau bernasib baik Menteri diorang yang bagi. Majlis ni diadakan pada 08 mei 2012 lalu di PICC Putrajaya.

Sebenarnya bagi tahun penilaian 2010 aku dapat juga APC. Tahun penilaian 2011 dapat lagi..maknanya 2 kali berturut-turut la. Alhamdulillah lah syukur kepada Allah. Kalau ikutkan yang 2010 punya tu aku puas hati sangat, memang rasa layak sangat sebab tahun tu aku dah macam orang gila berkerja..menguruskan banjir besar yang melanda negeri Kedah (masa ni aku berkhidmat di Kedah). Daripada sebelum banjir, sedang banjir hinggalah selesai banjir..lepas tu uruskan pula bantuan ihsan kepada mangsa-mangsa banjir yang berjumlah hampir 65,000 orang (melibatkan wang berjuta-juta).

Manakala yang APC 2011 (tahun ni) pula bukan bermakna aku tak layak, cuma terkejut sebab dapat lagi. Kerja tetap kerja (pulun Kedah pulun) hehehe. Apapun aku menganggap anugerah tahun ni adalah rezeki anak..rezeki bakal anak aku (kami) yang akan lahir bulan julai nanti. Aku sangat bersyukur..dan ia juga memberi semangat untuk terus berkerja keras.


Sebenarnya ada banyak lagi gambar, tapi orang yang ambil gambar tu (tuan punya kamera) tak bagi-bagi lagi kat aku haihhhh... Ini saja gambar yang ada buat masa ni hehehe... Nanti dah dapat aku masukkan la gambar yang memperlihatkan suasana majlis tu. Dalam gambargambar tu aku pun hensem hakhakhak...puiiiii.

Sebelum tu, nak tanya korang. Apakah maksud APC yang sebenarnya? Bukan apa, pertamanya ada jabatan yang penerimanya mungkin orang yang sama setiap tahun atau tahun berdekatan..keduanya, ada pula jabatan yang buat secara pusingan/rotation. Maknanya setiap orang dalam jabatan akan merasai APC bila sampai gilirannya (walaupun mungkin dia tak cemerlang pun).

Kadang-kadang soal APC ni boleh buat orang tak bertegur sapa, buat orang mengalir air mata, berpestanya geng-geng 'kiah radio', fitnah dan sebagainya.


Moshuchi Kata : Ayuhh...berkerjalah bersungguh-sungguh semata-mata kerana Allah. Kalau dapat APC..bersyukurlah rezeki Allah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.