Friday, April 27, 2012

Adakah Anda Anak Derhaka?

Setiap pagi macam biasalah, aku akan melayan celoteh telatah 3 orang DJ popular kat Sinar FM tu. Kadang-kadang boleh tergelak sorang-sorang dalam kereta.

Tapi dalam perjalanan ke pejabat pagi tadi, hati tersentuh bila ada pemanggil seorang ibu menelefon ke konti. Si ibu tak dapat menahan sebak dan menangis kerana mengenangkan nasib yang tidak dipedulikan anak. Menurutnya, sudah beberapa lama anaknya tidak balik ke kampung menjenguk, sedangkan dia pula mengalami sakit jantung dan akan menjalani pembedahan di IJN tidak lama lagi. Si ibu dalam tangisan merayu kepada anak supaya pulang kerana beliau bimbang sekiranya tidak sempat berjumpa dengan anaknya lagi.

Para DJ yang kepala gila-gila tu juga tersentuh. Mereka ada meminta supaya si ibu menyebutkan nama si anak kerana mungkin dia sedang mendengar. Tetapi si ibu tidak mahu.."saya tak nak sebut nama dia, saya takut di malu..dia berpangkat besar kerja di Putrajaya. Saya tak mahu apa-apa dari dia, cuma nak tengok dia sebelum saya mati".

Maha suci Allah. Dalam keadaan begitu pun, si ibu masih menjaga hati anaknya, tetapi si anak? Aku juga tersentuh dan fikiran cepat-cepat melayang kepada emak dan ayah di kampung. Walaupun tidak tahu siapakah anak si ibu tadi; lelaki atau perempuan, tua atau muda..aku tidak mahu menjadi seperti dia.

Aku masih ingat kata-kata seorang ustaz, bukan saja mengeluarkan perkataan hahhh atau huhhh sudah mengundang dosa malah membuatkan air mata ibu bapa jatuh disebabkan perkara yang menyakitkan hati mereka juga amat besar dosanya. Anak derhaka jadinya. Mohonlah keampunan dari mereka sekarang sebelum terlambat.

Menanti kepulangan anak...


Doa ibubapa terutama ibu sangatlah makbul...
Jangan tunggu sehingga saat ini tiba baru kita nak sedar...
Segalanya sudah terlambat. Jangankan masuk, bau syurga pun kita tak berhak...

Jadilah kita sebagai anak yang derhaka..
Aku percaya dan yakin, kejayaan kita hari ini adalah kerana doa dan restu, berkat dan syafaat oleh ibubapa. Dan juga yakin bahawa balasan menderhakai ibubapa akan diterima terus di dunia ini selebihnya di akhirat. Banyak contoh sudah boleh dilihat di sekeliling kita. Sebelum terlambat, insafi diri dan jadilah anak yang soleh/solehah.

* tambahan.. Selain jangan derhaka kepada kedua ibu bapa, seorang isteri juga jangan derhaka kepada suami. Suami lah syurga bagi seorang isteri.

Moshuchi Kata : syurga itu di bawah telapak kaki ibu...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.