Wednesday, April 18, 2012

Tangkap Lauk Di Depan Rumah

Kampung aku merupakan sebuah kampung di pesisir pantai Laut China Selatan. Rumah keluarga aku pula mengadap laut yang luas. Jadi rezeki atau sumber protien dari isi perut laut ini sememangnya melimpah ruah jika berusaha mendapatkannya. Apatah lagi jika tibanya sesuatu musim 'berpestanya' udang, ketam, kepah dan pelbagai jenis ikan seperti gelama, belanak, sembilang, bawal dan banyak lagi. Maka seisi kampung malah manusia dari luar juga akan berpesta di pantai kampung aku. Rezeki Tuhan sama-samalah kita nikmati.

Baru-baru ini udang putih dan udang harimau naik berpesta di pantai. Mungkin juga 'berdemonstrasi' kerana terpengaruh dengan situasi politik negara hari ini hehehe. Jadi ketika balik kampung hari tu, sempatlah juga aku menikmati manisnya udang-udang segar ini. Terlupa nak bagitau, semua hasil laut ini ditangkap menggunakan pukat tarik saja. Tarik dengan ayah dan adik-beradik. Kalau nak merasai pengalaman menarik pukat, jom ke kampung aku.

Inilah hasilnya. Sekadar untuk makan sendiri.

Moshuchi Kata : teringat menarik pukat dengan ayah waktu tengkujuh..ombak besar rumah.

2 comments:

Anonymous said...

HUIH!!!! MENARIK TUUUU....

(ko ada tapau udang tak utk aku??)

marmalade said...

wahhhh bestnye!
nak experience la, tapi takut mabuk laut. huhuhuhu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.