Wednesday, September 02, 2009

Bersahur Di Dataran Merdeka

Selamat menyambut ulangtahun kemerdekaan yang ke-52 pada tanggal 31 Ogos, dua hari yang lepas. Merdeka..merdeka..merdeka. Tahun ini sambutannya serba sederhana atau dengan perkataan lain, patut-patut kerana bagi menghormati bulan Ramadhan. Perarakan 'kecil-kecilan' hanya berlangsung di sekitar perkarangan bangunan Parlimen. Jumlah yang terlibat juga sangat kecil kira-kira 1,600 orang sahaja.

Walaupun sambutan tahun ini tidak disambut secara besar-besaran seperti selalu, tetapi 'pesta-pesta' merdeka tetap berlangsung umpamanya di Genting Highlands, sekitar Bukit Bintang, Jalan Telawi Bangsar dan beberapa tempat lain yang sentiasa happening. Merdeka adalah alasan utama untuk berpesta ria.

Sekitar jam 1.30 pagi, aku dan teman singgah untuk melihat bendera besar dan jam besar di Dataran Merdeka. Di dataran itu juga kami bersahur dengan bekalan yang dibawa. Hati rasa teringin untuk ke sana kerana Merdeka sangat sinonim dengan dataran tersebut. Kelihatan di padang dan kawasan sekitar berkemutihan dengan sampah-sarap, banyak sekali. Tentunya perbuatan mereka-mereka yang datang menunggu menjelangnya detik 12.00 malam/pagi merdeka.

Selain sampah-sarap yang bertaburan, remaja-remaja dan anak muda juga bergelimpangan melelapkan mata di sana sini. Masih ada juga yang belum hilang semangat merdekanya apabila masih menari-nari shuffle dan terkinja-kinja. Sementara segolongan yang lain pula menjadikan hadapan bangunan Sultan Abdul Samad sebagai pit stop pasukan lumba masing-masing. Inilah anak merdeka.

Selepas bersahur, kami pun pulang. Semasa berlalu pergi, aku sempat mendongak sayup-sayup ke atas. Jalur Gemilang raksasa itu sedang tidur nyenyak dalam kedinginan dinihari. Selamat Hari Merdeka.

3 comments:

Al Hadi said...

heh, itu la cara sambut merdeka! aku gak baik, lepak je diam2 :P

j.e.j.a.r.i. said...

ohhh really?
bagussnyeee dak hadi ni yerk :P

Encik Moshuchi said...

diam-diam hadi berisi...ntah apa yg diisinya malam merdeka tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.