Sunday, August 23, 2009

Salam Ramadhan, Selamat Berpuasa

Selamat berpuasa diucapkan kepada semua kenalan taulan yang beragama Islam. Pejam celik pejam celik dah berjumpa semula dengan bulan yang mulia, Ramadhan ini. Bersyukur kerana masih ada nyawa dan nafas untuk mengerjakan rukun yang wajib ini. Kebiasaannya aku akan pulang ke kampung untuk menyambut Ramadhan iaitu bersahur dan berbuka (yang pertama) bersama emak dan ayah. Semua adik-beradik berbuat begitu jika berkesempatan. Tetapi tahun ini kesempatan itu tidak aku perolehi. Apakan daya, tak mengapalah.

Bila bulan Ramadhan, kemeriahan bazar-bazar jualan yang berwarna-warni kembali tumbuh di kawasan-kawasan tertentu, dengan ratusan pengunjung yang berpusu-pusu datang. Aku sukakan suasana di bazar Ramadhan, seronok melihat manusia menjual-membeli, hingar bingar dalam kemesraan dan gelagat manusia yang kadang-kadang tertewas dengan nafsu (membeli makanan berlebihan). Hanya di bulan Ramadhan kita berpeluang untuk menikmati makanan/kuih-muih yang kadangkala tidak ditemui di waktu lain selain di bulan Ramadhan. Di tambah pula dengan pelbagai jenis masakan orang kita yang sangat membuka selera. Maka tidak hairanlah jika di bazar-bazar Ramadhan, kaum-kaum lain yang tidak berpuasa juga sama sibuk membeli-belah.

Apapun yang penting semoga kita (aku) dapat lipat-gandakan amalan dan pahala sempena bulan yang barakah ini. Selamat berpuasa.

1 comment:

Pengejar Masa said...

Selamat berpuasa Shuko! dan sila kawal nafsu anda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.