Sunday, August 09, 2009

Awal Ogos Yang Lembab

Macam pelik je bunyi tajuk entri ni hehe. Bayangkan, Ogos dah masuk hari yang ke-9 hari ni, ni baru aku nak menulis. Itu yang agak 'lembab' sikit tu. Bukan aku yang lembab, tapi tak berkesempatan nak mengadap blog kat komputer ni. Kebelakangan ni memang agak sibuk, banyak kerja. Pening kepala dibuatnya. Lagi pun, di awal Ogos ni tak banyak cerita menarik, semuanya berkisar pasal kerja. Tapi ada juga 'moment' yang cukup bermakna yang berlaku di hujung-hujung Julai nak masuk Ogos. Hanya dia yang tahu.

Di awal Ogos juga aku nyaris-nyaris terperangkap dalam gerombolan manusia bodoh di ibu negara. Demi ingin mencapai matlamat politik yang diperjuangkan kononnya, padahal dicucuk hidung oleh manusia jahat lain, mereka berkoyong-kayang melolong-lolong tanpa memikirkan akibatnya kepada orang (rakyat) lain. Ibu negara alami kesesakan yang amat dahsyat. Aku cepat-cepat meninggalkan ibu kota menuju utara. Dia juga telah keluar dari ibu negara lebih awal menuju timur dan laut terbentang luas. Bagus juga, jika tidak kerisauan aku akan bertambah-tambah. Dia gembira di sana walaupun banyak air garam telah ditelan sehingga memberi masalah kepada kerongkongnya.

Hanya beberapa jam di rumah, aku terpaksa bergegas pula ke pulau lagenda kerana ada mesyuarat penting tentang masa depan bangsa dan negara. Itulah, orang lain bertungkus-lumus, berusaha itu ini untuk kesejahteraan bangsa dan negara, mereka-mereka yang bodoh di sana langsung tak memikirkannya. Bukannya orang lain, bukannya putih pucat atau hitam legam, tapi sawo matang seperti aku juga. Itu yang menjadi nanah dalam hati, menjadi duri dalam daging. Mesyuarat selesai, beberapa keputusan penting telah diambil dan akan disusuli dengan tindakan. Harap semuanya beroleh kejayaan.

Selesai mesyuarat, masih ada lagi tugas penting di pulau Langkawi. Walaupun ia satu tugas yang sangat penting, namun 'sambil menyelam minum air'. Oleh kerana ia tugasan luar bilik, bolehlah sambil-sambil menikmati keindahan pulau lagenda ini. Tak perlu cerita lanjut berkenaan tugas tersebut kerana ia adalah rahsia negara. Hehehe..jangan marah. Entah kenapa di awal Ogos ni, banyak pula tugasan yang memerlukan berada di Langkawi. Pada 11 & 13hb nanti ke sana lagi. Satunya mesyuarat berkenaan LIMA yang akan datang dan satu lagi bersama ayahanda Tuanku Sultan Kedah. Tugasan? Juga menjadi kerahsiaan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.