Sunday, November 01, 2009

Tahniah Kapten Harry

1. Tadi petang. Aku terima panggilan dari PULADA (Pusat Latihan Tentera Darat). Harry di hujung talian. Dia mengingatkan aku sekali lagi supaya datang membawa emak dan ayah semasa hari perbarisan tamat latihannya 21hb. nanti. Dua minggu lagi. Aku sentiasa ingat tentang itu dan borang cuti juga telah aku layangkan ke bilik bos. Sambil pada tu, dengan nada gembira yang seperti ditahan-tahan "wey Bang Kot, aku dapat pelatih terbaik keseluruhan". Katanya. Aku tak terkejut sangat kerana aku pernah meramalkan perkara tersebut. Alhamdulillah. "Tahniah..tahniah, aku tau hang mesti dapat punya".

Aku dan Harry dalam tahun 1985. Aku berusi 5 tahun dan Harry setahun (baru boleh duduk).

2. Teringat aku semasa menjalani latihan ketenteraan di Pulada dahulu. Tak sangka, aku terpilih sebagai pelatih terbaik keseluruhan (Sidang C DPA 1/2008) hanya setelah menjalani latihan selama 2 minggu (ehh seminggu je hehe). Tetapi Harry pula terpilih sebagai pelatih terbaik keseluruhan setelah menjalani latihan selama 8 bulan. Tentunya aku berbangga. Tentulah seperti langit dan bumi corak latihan yang Harry terima berbanding aku. Walaupun aku mengerti dan cukup faham bagaimana tatacaranya, tetapi menjadi pelatih terbaik keseluruhan bukanlah sesuatu yang mudah. Tambahan pula dalam situasi Harry, berada dalam sekelompok terbaik di antara yang terbaik. Tentulah persaingan sangat mencabar. Aku sendiri cuba-cuba bayangkan.

3. Harry, adik aku. Empat tahun lebih muda daripada aku. Seorang adik yang cukup baik. Aku masih ingat sewaktu kami ke sekolah dahulu. Waktu itu aku di darjah 5 dan dia darjah 1. Kami pergi ke sekolah dengan menunggang basikal tua yang maha besar (bayangkan basikal tu). Jarak ke sekolah lebih kurang 7km. Waktu itu kami sudah lali dengan ejekan rakan-rakan. Kami tak peduli. Aku percaya, dia juga mengerti apa yang dikatakan ayah suatu ketika dahulu. "Kalau ayah mati, takdak harta yang ayah tinggai kat hangpa semua, hanya pelajaran. Mengajilah sungguh-sungguh".

Harry dan Amy dalam tahun 1993


Aku dan Harry di sekolah sewaktu kejohanan sukan dwi-tahunan dalam tahun 1997. Aku di tingkatan 5 dan dia baru masuk tingkatan 1.

4. Aku perasan dia seperti mengekori aku dari belakang. Ketika aku di tahun pertama di Universiti Malaya (UM), setiap kali balik ke kampung aku dapat melihat kesungguhannya dalam pelajaran. Dia menduduki SPM setahun kemudian. Tangga kejayaan yang aku pijak semasa SPM dan STPM, dia juga turut memijak kemudiannya. Akhirnya dia juga telah melangkah gagah di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

5. Jika aku beruniform putih Tentera Laut di UM, dia pula beruniform hijau Tentera Darat di UKM. Aku ditauliahkan oleh Raja Perlis (DYMM SPB YDAgong dahulu) pada 2003, dia pula ditauliahkan oleh Sultan Terengganu (DYMM SPB YDAgong sekarang) pada 2007. Tetapi ternyata dia jauh lebih cemerlang. Kegagalan aku menempatkan diri sebagai Pegawai Graduan ATM dalam Tentera Laut tidak mematahkan semangatnya. Kini dia menebus kembali kegagalan abangnya dahulu. Walaupun warna uniformnya berbeza, tidak mengapa.




6. Semangat kami juga telah meresap ke dalam diri adik bongsu. Dia juga tidak mahu ketinggalan walaupun haluannya berbeza. Namun dia juga telah berjaya dalam bidangnya. Aku berbangga dengan adik-adik aku. Aku bersyukur kerana telah menjadi contoh yang terbaik buat mereka. Aku masih ingat, aku pernah berkata kepada mereka suatu masa dahulu "aku tak pernah hisap rokok, hangpa pun aku tak mau tengok sentuh rokok". Walaupun ia nampak remeh dan kecil, tapi ia tetap contoh yang terbaik. Sehingga kini, paru-paru dan bibir kami bertiga masih bebas tanpa dicemari rokok. Dan kami selesa begitu.



Amy, aku dan Harry semasa Aidilfitri 2008

6 comments:

marmalade said...

HAH??? abang ada adik lain selain yati???? OMGGGG!!! hahahahaha.

gambar tuh caption nya patut "amy, sherry dan harry" hahahahaha barulah cool! =p

ps. kita seminggu je kat pulada eh, jangan nak memandai tambah seminggu lagi. hahahahaha

j.e.j.a.r.i. said...

tak sabar nk jumpa harry

Encik Moshuchi said...

sis mar - adik pompuan yati sorang je hehehe..
yela tu sherry..nanti marah plak si syariman tu hihihi..
yelahhh seminggu je kat sana..kalau INTAN buat 2 minggu..sebulan ke kan best hehehe..

jejari - ya, tak sabar nak jumpa dia n tengok dia terima keris dari Panglima Tentera Darat..tengok dia berkawat..

(rindu saat2 melakukan perbarisan tamat latihan..dada ni seperti ingin pecah ditumbuk oleh semangat patriotik yang tinggi)

rizal del tapairo said...

good gen + tough childhood experience = gentleman.

tahniah buat anda semua.an honour to have friend like u.

Resm A. said...

aku tak tau pon ko penah join tentera darat dulu...cool...abang PTD...adik plak panglima tentera darat...

Encik Moshuchi said...

Presiden Tapai - thanks bro..me too.
Akmal - tentera laut daa..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.