Monday, November 29, 2010

Hujan November (November Rain)

teringat lagu hits dan antara lagu paling panjang oleh kumpulan rock gun&roses, november rain. aku memang suka lagu tu; senikatanya, melodinya malah juga muziknya. masakan tidak kalau slash yang 'menggorengnya'.

november ni memang selalu hujan. hujan hingga menyebabkan negeri perlis dan kedah utara 'tenggelam' oleh air hujan..banjir besar dan dianggap paling teruk berbanding banjir besar 2005. aku berpeluang merasai sendiri pengalaman berada dalam suasana banjir besar begini. walaupun kebanyakkan masa bertugas di bilik gerakan yang tak mungkin dipanjat oleh air banjir, tetapi bila turun ke lapangan, masyaAllah kuasa Tuhan..daratan sekejap saja menjadi lautan.

di penghujung-penghujung november ni, hujan masih lagi galak turun sekali-sekala di sini (alor setar). malah di tempat-tempat lain juga termasuk kuala lumpur dan selangor turut bermandikan hujan siang dan malah. kelantan dan terengganu tak payah cakaplah, memang musimnya (tengkujuh) pun waktu ini..juga di pahang sedikit-sedikit sebagai permulaan tengkujuh.

nampaknya di akhir-akhir tahun ini, kerja semakin bertambah-tambah melimpah-ruah dan kadangkala tak menang tangan dibuatnya. ini bukan soal nak selesaikan apa yang belum selesai sepanjang tahun di akhir tahun, tapi ini adalah tambahan-tambahan kepada yang dah sedia ada. malah sampai ke awal tahun depan pun mungkin masih menguruskan hal yang sama..selesaikannya.

apapun, itulah kerja dan tanggungjawab yang perlu dipikul sebaik mungkin walaupun kadang-kadang demam dibuatnya atau terasa nak lari ke hutan atau bukit, berkhalwat untuk mencari ketenangan.

yang pasti, hujan tidak hanya turun pada bulan november saja. disember, januari malah sehingga februari atau mac nanti pun ia pasti akan turun. terpulang kepada kita untuk mentafsirkannya samada turun sebagai bencana atau sebagai rahmat.

moshuchi kata : dulu-dulu bila hujan turun malam, makin syoknya tidur. tapi kini bila hujan turun malam, nikmat tersebut terbuang jauh malah langsung tak boleh tidur...

2 comments:

marmalade said...

yati pun banyak kerja! ingatkan akhir tahun, boleh rilek :( but macam tak rilek-rilek pun. hujan ke, panas ke, ribut taufan ke, still kena kerja. huhuhu.

Encik Moshuchi said...

yelah..kadang2 dok dlm opis buat keja, ujan kat luar pun tak sedar hehehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.