Saturday, November 13, 2010

Ragam Banjir 3

Sepanjang hampir 8 hari banjir melanda bahagian utara Negeri Kedah dan sepanjang 12 hari Bilik Gerakan Banjir Negeri ini beroperasi, "pejabatku adalah rumahku". Tidak pernah aku tidur di pejabat selama ini (lebih seminggu). Di awal-awal banjir disebabkan kebanyakan jalan terputus hubungan/tenggelam, dan di penghujung banjir ini disebabkan kesibukan yang amat sangat; laporan, lawatan kenamaan negara, atur gerak pasukan penyelamat dan sebagainya.

Selama itu juga, hanya sekali aku berkesempatan pulang ke rumah sewa aku, melihat keadaannya. Aku sangka semuanya baik saja kerana rumah itu agak tinggi kedudukannya. Namun setelah melangkah masuk, tapak kaki mula memijak air-air yang bersembunyi di bawah karpet. Aduhh.. Sementara itu tilam, bantal yang terhampar di depan tv baunya seperti ketiak orang 3 hari tak mandi..masheemmm. Segala barang dan buku-buku yang berada di lantai telah kembang punggungnya.

Nampaknya air berjaya juga memanjat ke rumah itu, tapi tidak banyak yang masuk. Melihatkan keadaannya mungkin hanya setengah inci atau suku inci, sekadar bersantai di lantai rumah. Apapun aku kena tumpukan satu hari suntuk untuk buat kerja-kerja pembersihan. Banyaklah beg plastik hitam akan digunakan. Bukan hanya disebabkan banjir, tetapi rumah itu memang aku perlu kemaskan untuk diserahkan semula kepada tuannya setelah tempoh sewa akan tamat penghujung November ini.

Moshuchi Kata : aku juga mangsa banjir...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.