Saturday, November 13, 2010

Kuasa Air

Air. Satu elemen kehidupan yang sangat penting. Malah permulaan terciptanya seorang manusia itu juga adalah dari air. Begitu berkuasanya air.

Air. Boleh memberi kehidupan kepada hidupan terutamanya manusia. Manusia perlu minum air untuk terus hidup. Tapi manusia juga lari menyelamatkan diri kerana takut dengan air.

Air datang dengan senyap, perlahan dan nyaman. Turun sebagai hujan renyai-renyai sungguh nyaman. Mengalir ke kawasan rendah perlahan-lahan hingga akhirnya sebuah bandaraya seperti lautan merah jadinya.

Air juga boleh membuatkan manusia saling tuduh-menuduh dan bergaduh. Siapa betul dan siapa cuba memperbetul air tak peduli. Air hanya datang dari ulu sebagai dugaan dan cabaran kepada manusia yang akhirnya mengalir perlahan menuju lautan.

Air hanya menumpang lalu, menjeling sambil tersenyum kepada manusia-manusia yang sombong, bongkak, besar kepala, dengki dan iri hati, tidak bermuafakat, pentingkan diri sendiri dan bermacam-macam lagi.

Air tidak pernah kisah jika kedatangannya tidak diambil iktibar kerna mungkin tahun depan air akan kembali untuk menumpang lalu. Menumpang lalu smabil melihat-lihat keadaan bumi yang tidak diurus dengan berhemah.

Air sangat berkuasa. Air boleh menimbulkan almarah kepada orang besar-besar yang manusia lain sendiri takut untuk bersuara. Air tidak berkata-kata tetapi hanya menumpang lalu untuk menuju muara saja.

Apa sekalipun, air tetap tidak pernah menzalimi manusia sepertimana manusia menzalimi air. Air memberi semula kehidupan kepada manusia. Kita patut berasa malu.

Moshuchi Kata : hargailah air...

1 comment:

Al Hadi said...

ya. di Selangor pun heboh pasal air. tapi isu politik la huhu T_T

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.