Thursday, October 25, 2012

Bos Paling Baik Di Dunia


Anda pernah bekerja dengan bos yang macam ni tak?
Sila baca cerita di bawah.

Seorang bos entah macam mana mood dia memang baik sungguh pada hari ni. Sesiapa yang nak minta balik lima jam lebih awal hari ni dia benarkan tapi dengan alasan mestilah berkaitan sembahyang saja. Tau-tau macam tu ada la 4 orang pekerja bawahan terus datang minta nak balik awal.

Pekerja 1 : Salam bos, boleh saya pulang? Saya balik nak sembahyang kat rumah, boleh tak bos?
Bos : Waalaikumsalam. Tak boleh. Kat sini kan ada surau, sembahyang jemaah lagi, lagi banyak pahalanya.

Pekerja 2 : Saya boleh balik awai kut bos?
Bos : Hang apa pasai pula?
Pekerja 2 : Saya nak balik tengok anak saya sembahyang zohor ka dak? Kot-kot dia ponteng!
Bos : Tak payah balik la, hang telefon saja bini hang suruh dia tengokkan.

Pekerja 3: Salam Boss.
Bos: Waalaikumsalam. Hah apasal pulak ni, nak balik awal juga ke?
Pekerja 3 : Errr!! Ye bos, bos baik!! he..hehee.
Bos : Alasan apa pula engkau ni?
Pekerja 3 : Saya nak balik sembahyang orang mati. Ada orang kampung saya meninggal pagi tadi, nak sembahyang jenazah bos. Boleh kot bos balik awal ye?
Bos : Tak usahlah. Itu fardu kifayah..orang-orang kampung yang ramai tu boleh sembahyangkan. Engkau berdoa kat sini pun boleh. Dah, pergi buat kerja.

Pekerja 4: Bos, saya nak minta balik awal boleh tak hari ni?
Bos : Kenapa pula?
Pekerja 4 : Isteri saya telefon tadi, dia kata dia dah boleh sembahyang, bos.
Bos: Ohh ye ke! Haa..kalau macam tu kau pergi baliklah. Kesian kau dah seminggu menunggu.

Pekerja 4 : Ima acih bos, hehehee.

Moshuchi Kata : Selalu pergi bersembahyang Jumaat dengan bos...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.