Friday, October 12, 2012

Nak Umur Panjang Sehingga 100+?

Tahukah kita mengamalkan meminum secawan air teh O setiap pagi boleh mengawal berat badan? Jika kita mengamalkannya, berat badan kita (InsyaAllah) akan berkurangan.


Sebenarnya di dalam Al-Quran telah mengajar kita tentang tatacara untuk menjaga kesihatan dan petua pemakanan yang baik, antaranya :-

1. Mandi pagi sebelum Subuh atau sekurang-kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang yang mengamal mandi pagi kebanyakannya badan tidak gemuk.

2. Rasulullah SAW mengamalkan meminum segelas air sejuk setiap pagi. Mujarabnya InsayAllah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).

3. Waktu sembahyang Subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang-kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrain. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yang tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang berkenaan.

4. Dalam kitab juga ada melarang kita memakan makanan darat bercampur dengan makanan laut secara serentak (pada masa yang sama). Nabi pernah menegah kita memakan ikan bersama susu, di bimbangi akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai di mana dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakala dalam ikan mengandungi ion (-). Jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadilah tindakbalas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita.

5. Nabi juga mengajar kita makan menggunakan tangan dan apabila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga para saintis telah menjumpai bahawa enzim (sejenis alat pencerna makanan, tanpanya makanan tidak terhadam) banyak terkandung di celah-celah jari-jemari iaitu 10 kali ganda banyak berbanding yang terdapat dalam air liur.


Ini adalah Tok Wan (datuk sebelah emak) aku. Umurnya sekarang dah 105 tahun. Sekarang masih lagi sihat fizikalnya cuma mental saja semakin lemah (nyanyuk). Menurut emak, memang dari muda dia mengamalkan petua yang nombor 4 dan 5 tu. Selain itu juga, semua lauk-pauk makanan dia hanya dipanggang atau direbus saja, dia memang anti goreng. Satu lagi menu wajib makanan dia adalah ulam-ulam hijau yang pahit-pahit dan dimakan mentah-mentah.

Sebenarnya kita kalau boleh nak hidup ni sihat dan gembira saja, umur tak sampai 100 pun takpa. Tapi kena beringatlah, segala-galanya yang tak sihat atau tak elok untuk tubuh kita tu akan 'masuk' melalui mulut kita.

Moshuchi Kata : Aku pun ala-ala Tok Wan juga...tapi melepasi 100 tu tak kot hehehe.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.