Thursday, October 11, 2012

Wanita Lebih 'Hebat' Di Jalan Raya?

Antara lelaki dan wanita, siapa yang paling 'hebat' ketika memandu di jalan raya?

Hebat yang dimaksudkan bukanlah hebat seperti memandu ketika perlumbaan-perlumbaan kereta (terang dan jelaslah bahawa golongan lelaki lebih hebat dari segi itu) tetapi maksud tersirat adalah dari aspek cara pemanduan yang menyumbang atau mengundang perkara-perkara yang tidak selamat di jalan raya seperti menjadi punca berlakunya kemalangan.

Sebelum itu, aku minta maaf kerana entri ini bukanlah sebuah penulisan yang mendiskriminasikan golongan wanita. Ini hanya luahan pendapat melalui pengalaman dan pemerhatian sepanjang masa.

Jika ditanya kepada lelaki tentu jawapannya wanitalah yang kurang berhemah di jalan raya dan jika ditanya kepada wanita pula tentu sekali jawapannya lelakilah paling tidak berhemah ketika di jalan raya. Jadi yang mana betul? Siapa yang betul dan siapa yang tidak? Aku sendiri tiada jawapan. Ada suatu kajian yang dijalankan di Eropah yang aku pernah baca dahulu, menurut kajian tersebut golongan lelaki mempunyai kelebihan dari segi mengukur atau menilai sesuatu jarak (jarak bahaya) ketika memandu. Misalnya dapat mengukur jarak kelajuan kereta di hadapan ketika ingin memintas/memotong, ketika ingin membelok, menyeberang jalan malah juga dapat mengukur jarak dengan baik ketika ingin meletakkan (parking) kereta di sudut-sudut tertentu. 

Mungkin ada benarnya hasil kajian tersebut. Mungkin juga ada kajian-kajian lain (yang kita tak tahu/tak baca) yang mempunyai hasil yang pelbagai. Mungkin ada golongan wanita yang berkata bahawa mereka juga boleh atau cekap dalam menilai/mengukur jarak bahaya begitu. Ya, aku tak nafikan. Itu hak masing-masing. Jika tidak masakan ramai wanita yang boleh memandu, kan?

Persoalannya antara lelaki dan wanita; siapa lebih berhemah dan bersopan di jalan raya? Siapa lebih bercermat dan bertimbang rasa di jalan raya? Siapa lebih berhati-hati ketika di jalan raya? Termasuklah juga di lebuh raya. Aku tiada jawapan. Jawapannya kenalah tanya diri sendiri masing-masing. Lihatlah sekeliling. 

Ramai orang yang sangat 'berhati-hati' di jalan raya atau lebuh raya tetapi sebenarnya ia mengundang pula bahaya kepada pengguna yang lain. Ini termasuklah juga mereka yang suka 'bercuti-cuti Malaysia' di jalan raya atau lebuh raya, baik lelaki baik wanita. Kita mungkin merasakan kita sudah berhemah, tetapi tidak kepada pengguna yang lain.

Satu kes aku nak kongsi. Kejadian ni aku sendiri yang alami tiga hari lepas. Situasinya sebuah kereta dipandu wanita yang ingin memasuki jalan utama di simpang tiga jalan. Kereta aku di belakang kereta wanita ni. Ketika berhenti di simpang jalan, bahagian depan keretanya sudah terlebih di jalan utama. Menyedari kesilapan tersebut dia terus undur ke belakang. Baguslah dia sedar kesilapan tu. Tapi yang tak sedapnya dia sudah 'tonggek bontotnya' kat aku. Alahai kak, tak sedar ke ada orang di belakang atau tak tengokkah cermin sisi atau cermin pandang belakang tu? Aku keluar dari kereta, tengok tempat yang digesel. Nasib baik tak 'terluka' baru walaupun ada parut-parut luka lama kat situ. Mungkin bila nampak aku macam tak berkisah, dia pun terus jalan dengan lajunya. Haii 'berbudi bahasa' sungguh di jalan raya kan? Mujurlah aku ni bukan jenis baran atau kaki roadbully.

Itulah kisahnya. Bukan nak ambil kesempatan untuk mengatakan bahawa golongan wanita 'hebat' di jalan raya tapi sekadar berkongsi cerita melalui pengalaman dan pemerhatian. Apakah situasi ini membuktikan  kajian tentang mentafsir/mengukur jarak bahaya yang dibuat tu betul, yang menyatakan lelaki punya kelebihan?

Sebelum tu, layan dulu gambar-gambar santai yang dihantar oleh seorang sahabat melalui email tentang 'hebatnya' wanita ketika memandu (semua ni wanita di luar negara, wanita di Malaysia okey).

    




Polis tak Polis...

Yang ni paling best hehehe...macam tu ke pakai topi keledar?


Yang ini pula di Malaysia, di kawasan rumah aku. Tak tahulah ini lelaki punya kerja atau wanita. Tapi kalau beginilah sikap kita..lu pikirlah sendiri.

Moshuchi Kata : Nak ambil lesen kereta kebal pula la hehehe...

1 comment:

Azlina Wahab said...

sepupu aku kata, org pompuan kalau driving biar org laen mati xpe, janji dia selamat... owh, itu bukan aku, hihihih...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.