Friday, October 30, 2009

Perihal Bertemu Dan Berpisah

1. Kenapa nak bercakap perihal bertemu dan berpisah ni?

2. Apa salahnya. Aku pernah mengalaminya. Mungkin anda pun pernah mengalaminya. Semua orang pernah mengalaminya. Dan sebagai seorang Muslim pulak kita tentunya faham dan mengakui bahawa jodoh pertemuan itu ketentuan Tuhan, ajal dan maut juga ketentuan Tuhan Yang Maha Esa. Cuma persoalannya, bagaimana kita menerima sesuatu ketentuan itu?

3. Berbagai-bagai. Bertemu tentu semuanya bermula dengan baik, kan? Namun apabila berpisah, ada yang berpisah dengan cara baik dan sebaliknya. Ada pula yang boleh menerima perpisahan dengan cara baik dan sebaliknya. Perpisahan bukanlah suatu kesalahan kerana ia adalah pilihan. Pilihan pula haruslah bijak dan melalui pertimbangan yang sedalam-dalamnya. Namun, selain faktor diri manusia itu sendiri, perpisahan juga terjadi kerana takdir dan jodoh. Sebagai seorang Muslim kita kena akui dan terima ketentuanNya.

4. Aku tidak ingin menyentuh soal kenapa berpisah? atau faktor-faktor terjadinya perpisahan. Itu kenangan silam masing-masing. Cumanya aku ingin menyentuh penerimaan terhadap suatu perpisahan. Perpisahan bukanlah bermakna hidup ini telah hancur dan gelap. Perpisahan bukanlah 'mematikan' seseorang itu. Memang perpisahan suatu yang menyakitkan dan setiap orang/pasangan tidak mahukan perpisahan. Tetapi seandainya ia terjadi, haruslah menerimanya/menghadapinya dengan waras dan tidak merosakkan diri sendiri. Sedih, kesal, geram dan sebagainya adalah asam garam apabila berlakunya perpisahan. Tetapi sebagai seorang yang bijak, mereka akan menilai diri sendiri mengapa terjadinya perpisahan. Menyalahkan diri sendiri jika puncanya berpusat dalam diri sendiri. Menerima perpisahan itu dengan redha dan bangkit untuk memulakan episod baru kehidupan.

5. Tetapi ada pula yang tidak boleh menerima perpisahan apabila sentiasa mengganggu gugat kehidupan orang lain (bekas pasangan). Perkara ini mungkin terjadi jika perpisahan itu berlaku dalam suasana yang tidak baik. Namun jika perpisahan itu terjadi dalam suasana yang baik dan tenang, terimalah ia dengan hati yang tenang juga. Ada sesetengah orang berpisah dengan cara yang baik. Walaupun tidak ada lagi hubungan kasih sayang/istimewa tetapi masih ingin berkawan dan bersahabat. Ia sesuatu yang mulia. Tetapi ada sesetengah orang tidak boleh menerimanya. Jika tidak boleh terima dan melupakan terus, tidak mengapa kerana ia adalah pilihan. Namun jika ada yang tidak boleh terima tetapi masih mengganggu kehidupan orang lain, itu sesuatu yang sangat tidak baik. Tidak pandai menghormati orang lain.

6. Perpisahan bukanlah menandakan berakhirnya kehidupan. Orang yang bijak akan bangun dari kegagalan lalu untuk mencapai kehidupan yang lebih baik. Kita sebagai manusia biasa kadangkala tewas dalam sesuatu perkara seperti perpisahan. Kerana manusia itu tidak sempurna. Tetapi bagaimana cara kita menerima sesuatu perpisahan itu menandakan di mana aras nilai diri kita sebenarnya. Sesetengah orang bersyukur kerana perpisahan itu memberikan pula sesuatu kebaikkan kepada mereka. Dan orang yang baik, jika berlaku perpisahan dia sentiasa (akan) mengharapkan kehidupan yang baik juga kepada bekas pasangannya.

7. Baik lelaki atau perempuan, terutama yang belum mempunyai ikatan, perpisahan bukanlah bermakna hidup anda telah berakhir. Fikirkanlah bagaimana pasangan yang telah mempunyai ikatan, yang hidup bersama bertahun-tahun, namun ada juga yang terpisah. Sebab itu kita haruslah bijak menerima sesuatu perpisahan jika itu ketentuan Tuhan. Jika sentiasa bermuhasabah diri dan menjaga sesuatu ikatan dengan baik, perpisahan akan menjauhi kita. Mudah-mudahan.

8. Seperkara lagi. Jika berlaku suatu perpisahan, mulut-mulut dan mata-mata disekeliling akan banyak berbicara dan menjeling. Itu perkara biasa. Ada yang bersimpati dan ada juga yang mengeji. Itu juga adalah pilihan masing-masing. Pada pandangan kita, mereka adalah sangat sepadan dan serasi tetapi dalam hati mereka hanya Tuhan saja yang tahu. Jadi janganlah kita memandai-mandai membuat telahan itu dan ini. Jika berpasangan, jagalah pasangan (hubungan) itu elok-elok. Jangan menyibuk hal orang lain lebih dari sepatutnya.

4 comments:

Resm A. said...

owh denggg....ko pon ada entri pasal ini jugak kah?
ya bertemu dan berpisah is normal la...
yang pentingnya kalau dah hilang rasa syg itu, biarlah letak ke tepi aja....

marmalade said...

the second chance!
hahahahahahahaha.

Encik Moshuchi said...

akmal - yeahhh..
bertemu dan berpisah asam garam kehidupan..
betul tu, letak ke tepi aja..
tapi jgn dipijak.

sis mar - setiap orang ada peluang kedua kan..jika bernasib baik ada yg ketiga dan seterusnya..

kenapa mesti ada benci bila berpisah, walaupun berpisah secara baik..

j.e.j.a.r.i. said...

hurmmmm...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.