Sunday, October 11, 2009

Think, Decide, Enjoy

1. Aku masih berpegang pada kata-kata hikmat (hikmat ke hehe?) yang aku cipta sendiri. Ingat, ini adalah kata-kata aku, bukan diciplak dari mana-mana kata orang lain. Ini Moshuchi punya kata. Apa katanya? Think-Decide-Enjoy : Think properly and deeply, deside only the best one and enjoy it with thankfully especially to God.

2. Begitulah juga dalam kehidupan kita. Kehidupan senantiasa dipenuhi dengan dugaan dan cabaran selagi mana nafas masih bersama kita. Malah untuk beroleh kegembiraan atau kejayaan pun kita tetap harus berfikir dan membuat keputusan yang betul. Jadi, dalam apa perkara sekalipun yang memerlukan tindakan serta keputusan kita, inilah caranya.




Suka dan duka, gembira dan sedih, cabaran dan dugaan dalam hidup adalah lumrah. Setiap daripada kita akan menghadapinya. Biasalah tu...



oleh itu kita perlu berfikir dan menilai sedalam-dalamnya, dengan waras, sempurna dan teliti, mengkaji baik buruk, bermuhasabah diri dan merujuk mencari petunjuk...



untuk mendapatkan keputusan yang terbaik, memilih jalan yang sempurna, bertindak dengan betul...




kerana dengan keputusan itu akan membuatkan kita gembira, berasa lega, lapang, tenteram, aman, bersemangat dan segala-galanya dengan tidak melupakan untuk bersyukur kepada Tuhan yang telah memberikan jalan keluar dalam membuat keputusan/tindakan.




Hidup mesti pakai otak dan otak di sini ya.

3. Hah begitulah. Kenapa pula gambar Tun M sebagai latar? Itulah keputusan aku setelah berfikir dan menilai, beliaulah yang layak sebagai melambangkan seorang pemikir ulung Melayu dan negarawan tersohor Malaysia (walaupun ada lagi beberapa tokoh lain). Pada aku, beliau adalah contoh terbaik seorang pemikir berpandangan jauh. Hidup dan menjadi dewasa dalam zaman legasinya sepanjang 22 tahun beliau menjadi PM sangat mencambahkan pemikiran untuk berfikir dan terus berfikir.

4. Teringat kata Tun, "saya dah lama dah, orang pun dah tak suka, jadi eloklah saya berhenti".

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.