Sunday, June 07, 2009

29 Tahun

Di waktu dinginnya dinihari kira-kira jam 2.30 pagi, 5 Jun 1980..lahirlah aku ke dunia ini sambil memberikan sedikit kesakitan kepada ibuku. Itulah dosa pertama yang aku lakukan, berdosa kepada ibu yang melahirkan aku. Sekarang usiaku sudahpun menjangkau 29 tahun. Kadang-kadang seperti tidak disangka yang usia berganjak angka begitu cepat. Betullah kata orang, pejam celik pejam celik, tibalah masanya.

Selepas jam memasuki hari baru 5 Jun, ketika mata aku mula mengantuk dan bersedia untuk berlabuh, bertalu-talu beberapa mesej masuk. Rakan-rakan terdekat, beberapa kenalan dan orang-orang tersayang masing-masing mengucapkan selamat. Aku tersenyum. Aku sendiri hampir terlupa maklumlah mata pun mula mengantuk. Terima kasih kepada semua yang memberi ucapan selamat; mesej atau panggilan. Aku sangat-sangat menghargainya. Terima kasih juga kepada teman paling rapat yang membuat panggilan memberi ucapan selamat dari kejauhan. Keesokkannya aku menerima 'tanda ingatan' yang sangat cantik. Terima kasih.

Di usia baru ini, aku cuma berazam untuk menjadi insan yang lebih baik dari sebelumnya. Lebih baik dalam kehidupanku, lebih baik sebagai hambaNya, lebih baik sebagai seorang anak, lebih baik sebagai seorang lelaki, abang dan adik, lebih baik dalam pekerjaanku, lebih baik kepada orang tersayang, lebih baik kepada kenalan dan taulan, lebih baik segala-galanya. Azam, niat dan berusahalah, insyaAllah.

* Terima kasih juga kepada kakak dan anak-anak kerana mengucapkan selamat serta memberikan beberapa 'tanda ingatan' lebih awal, dua hari sebelumnya kerana terpaksa berangkat ke suatu destinasi atas beberapa urusan.

6 comments:

Pengejar Masa said...

hehehhe, aku rasa mcm ada seseorang yang call dan nyanyi untuk kau :D


happy birthday bro!

Panglima Hilmi said...

yeahh..tapi bukan seperti yang ko sangkakan hehe.
thanks bro, ko antara yang terawal hehe.
selamat bercuti, amik gambo banyak2..jgn lupa amik ngan awek siam hehe.

marmalade said...

hahahaha omg! boleh tak yati lupa???????? sorrryyyyyyyy sangat-sangat. happy birthday abang. ish. i feel so bad. nanti yati kena belanja makan nih. huhuhuhuh.

Panglima Hilmi said...

its ok.
thanks yati.
belanja makan udang besar2 eh hehe...

frankie said...

bro, thn depan kalo ko da kat sini kita celebrate bday ko yg ke 30 eh..29 ni ko still kat kedah lg..hehehehhe...tade org nyanyi utk ko ke?...hmm..takpe, nnti kita karok lagu happy bday eh ;)

Panglima Hilmi said...

frankie - cehh macam la aku kat sana tahun depan, tapi sape tau kan? ok karok puas2..jgn lupa ajak hadi, kasi pecah itu tempat karok..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.