Monday, June 29, 2009

Perihal Durian : Makan Durian

Ok, mari bercerita pasal durian, raja segala buah. Tapi ada lagi buah yang lebih berkuasa dan berpengaruh dari buah durian (maklumat lanjut sila rujuk Mr. Brokos). Sebab apa dia dianggap raja..sebab dia kuat bersama duri-durinya. Sekarang ni kelihatan banyak orang menjual durian. Di tepi-tepi jalan banyak longgokan durian untuk dijual. Musim durianlah sekarang ni. Makan durian paling best ialah makan kat tepi jalan (macam ayat ulang je hehe) tempat di mana kita beli buah durian tu. Sekarang kan banyak dijual di tepi-tepi jalan. Sebabnya kalau buah tu isinya tak elok, kita boleh tukar yang lain. Lepas tu ada orang tolong bukakan buah durian untuk kita. Lagi, kita tak perlu wujudkan sampah yakni kulit-kulit durian kat rumah kita. Tapi sebelum tu, kena la beli air mineral siap-siap sebelum melantak buah durian kat tepi jalan.

Ini sedikit perihal pasal (aku) makan durian. Aku bukanlah hantu durian sangat pun, tapi bolehlah sikit-sikit. Tengahari tadi, PT aku yang bertugas kat Sik tu bawa 'selori' durian ke pejabat. Buat kenduri katanya. Musim durian kat Sik tengah sakan sekarang katanya lagi. Akhirnya buah-buah durian tersebut berjaya diseludup masuk ke sebuah bilik khas. Tapi baunya menusuk seluruh ruang pejabat. Aku pun apa lagi, durianlah menu makan tengahari tadi. 3 biji yang isi-isinya kuning-menguning berjaya aku habiskan. Sekarang pun masih panas badan. Padan muka.


Individu berbaju kuning bertanggungjawab membawa/membuat pencemaran bau di pejabat

Nak rasa je...

Ermmm sedapnyaaa...

Minggu lepas, aku hentam durian lagi. Kali ni aku sorang-sorang je mengadap durian di rumah. Durian kali ini datangnya dari dusun Kampung Biak, Malau. Durian kampung. Namun paling istimewa ia datang bersama pulut kukus dan santan kelapa manis. Ermmmppp sedap dan nikmat sungguh. Dua biji durian yang besar-besar ulasnya berjaya aku bereskan.

Durian Malau yang enak berkrim


Licin. Sebiji 4 ulas je..tapi best

Awal Jun lalu, ketika selesai suatu mesyuarat penting, durian juga menjadi hidangan. Durian kali ni agak special kerana ia datangnya dari Siam. Seorang staf aku yang perkenalkan. Badannya panjang, ulas besar, sangat manis dan berwarna kuning. Katanya sesuai untuk meraikan hari lahir aku. Cehh. Sebiji saja berjaya aku habiskan tapi seolah-olah makan 4 biji durian kampung. Sedap tak ingat. Akhirnya aku ting tong seketika.

Puas nak habiskan durian Siam ni, bikin kepala ting tong...

Dan ini pula, kisah kira-kira setahun yang lalu. Peristiwa ketika mengikuti modul PBT di Ulu Cheka, Jerantut Pahang semasa DPA. Waktu begini juga kira-kiranya, bulan Jun. Waktu itu Jerantut sedang meriah dengan musim buah durian. Bayangkan di rumah keluarga angkat aku, siang malam dipelawanya makan durian oleh mak dan ayah angkat. Setiap menu masakan mak angkat pulak mesti ada campuran durian. Arrggghhh, masa tu kentut pun bau durian. Tapi masa tu memang nikmat melantak buah durian puas-puas.


12 biji berjaya dihabiskan..memang gila


Sebab asyik menghabiskan durian ayah angkat, akhirnya aku dilelong hahaha...

Inilah kisah makan durian aku. Semua orang suka makan durian. Sikit-sikit atau sangat gilakan durian. Makanlah buah-buahan tempatan.

8 comments:

marmalade said...

kalau ye pun nak makan durian kat office, pilihlah tempat yang lebih strategik yakni bukan di bilik fail. hahahahahahahaha. takkan takde pantry kut???

hahah gambar lelong tuh bestlah =p

IkraamSuarez said...

bilik fail itulah pantry juge...
lelong durian...sekilo rm0.50

Encik Moshuchi said...

sis m - pantry takde ruang utk angin masuk, bilik fail bleh buka tingkap..fuhh fuhh oksigen oksigen hehehe

ikraam - hehe betul..baru wangi sikit fail2 lama kat dalam tu.

Al Hadi said...

momo, makan sampai kembung yek.. patut kau amik shot perut sebelum dan selepas

Encik Moshuchi said...

momo? jahanam...ko la tolong shotkan, guna kamera baru ko tu.

Anonymous said...

Durian Malau mmg la sedap... Kena gayanya simpan dgn kulit2 buat kenangan.

Encik Moshuchi said...

dagang Pak Malau dagang beradab,
durian dusun Malau mmg sedap.

hehehe...kulit dah buang, biji ada lagi, simpan biar tumbuh.

Khairul Amri Ishak said...

mner gambar d jerantut
thn lepas...???

hehe.hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.