Tuesday, April 21, 2009

Perihal Kencing

Kencing. Kasar ke bunyinya? Atau buang air kecil baru sopan sikit? Betul la tu..yang penting tahu suasana dan ketika bila mengungkapkannya. Orang Kedah lagi senang, tak mau panjang-panjang.."Kencin" saja hehehe.

Teringat sorang teman rapat pernah bertanya adakah aku kencing berdiri. Uurrpp..camne tu nak jawab sebab teman tu pompuan huhuhu (kalau laki yang tanya buat jadah apa kan). Sambil gelak-gelak aku pun jawablah. Duduk dan kadang-kadang berdiri, tengok tempat juga la..kata/jawab aku. Lagipun lelaki memang camtu, berdiri lagi selesa kata aku lagi (sambil ketawa malu-malu).


Macam mana boleh terborak pasal tu aku pun tak tau, akhirnya ia tenggelam dalam bahak-bahak ketawa.

Sebut pasal kencing ni, orang Melayu atau orang tua-tua memang menyarankan supaya bila kencing hendaklah duduk kerana lebih sopan dan tertib bagi lelaki. Pompuan? pompuan memang la kena duduk, kalau berdiri..ermm camne eh? Bayangkan..bayangkan...hoiii!!!!. Bila berdiri ia menggambarkan perilaku yang kurang sopan/baik. Sebab itu adanya peribahasa "bapak kencing berdiri anak kencing berlari".

Bila tanya seorang teman ni pula, katanya orang tua-tua sarankan begitu bukan apa supaya seluar tak kotor kena lelehan air kencing bila kencing duduk. Tambahnya lagi, orang dulu-dulu selalu pakai kain pelikat je, sebab tu kena duduk bila kencing. Ermm macam-macam.

Kalau tengok kat tandas awam plak, lelaki-lelaki Melayu jarang yang kencing di mangkuk kencing tetapi sanggup tunggu giliran untuk masuk ke tandas/bilik. Padahal dalam tu tetap juga kencing berdiri. Cuma masih bersopan dan ada adab serta perasaan malu. Baguslah.

Tapi kencing berdiri memang suatu keselesaan kepada lelaki. Mungkin sebab tu juga kejadian organ sulit lelaki begitu..terarah ke luar hehehe. Teringat pula nasihat sorang teman paling rapat supaya jangan biarkan minyak kereta sampai kering, nanti kena kencing sorang sikit hehehe. Aku jawab "Lelaki takpe, sebab memang dah macam hodzel pam minyak pun" kehkeh.

3 comments:

Pengejar Masa said...

no wonder la kau suka pancut merata...

marmalade said...

hahahahahahahahahaha!
*yati tak abis gelak lagi nih*

Panglima Hilmi said...

Hadi - sama la kita *Brokos*

Hayati - gelak sebab bayangkan camne pompuan kencing berdiri eh? kehkeh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.