Tuesday, July 28, 2009

Dengar Cakap Ibu

Semalam (malam tadi), sebelum mata terlelap, aku membelek-belek sebuah majalah lelaki, tapi yang lama punya..Mac 2009. Belek punya belek, aku tertarik dengan madah ini. Bunyinya ;

"Kejarlah cita-cita sebelum cinta. Apabila tercapainya cita-cita, maka dengan sendirinya cinta itu akan hadir. Raihlah ilmu dengan belajar untuk tenang dan sabar".

Teringat kembali kata-kata emak kira-kira sepuluh sebelas tahun dulu. "Kita ni orang susah, takdak harta, takdak rupa..belajarlah sungguh-sungguh, itulah harta hang. Esok-esok nak berkawan dengan orang (bercinta) pun takpalah, nak minta anak orang (kahwin) pun senang sikit...". Begitulah lebih kurang bunyinya.

Diam tak diam sebenarnya aku mentaati kata-kata emak tu. Bukan aku saja, malah adik-adik lelaki aku juga begitu. Sekarang bila sudah ada kerjaya tetap dan bagus, barulah nampak kesungguhan mereka ke arah itu (bercinta). Dan sekarang masanya untuk aku bercinta dengan sebetul-betulnya cinta. Cinta yang akan memberi makna untuk sepanjang hidup aku. Dan cinta itu telahpun aku temui.

Kalaulah ada adik-adik atau anak-anak yang membaca blog ni, pertama : taati kata ibu kerana kata-kata ibu membawa berkat dan kedua : belajarlah bersungguh-sungguh untuk mencapai cita-cita. Lepas tu barulah bercinta.

4 comments:

puwaaaaka said...

yeye shuko nak kawen dgn pae

Panglima Hilmi said...

bila masa pula ko jadi puwaaaka ni..ermm mmg puwaaaaka la hang nih..

rizal del tapairo said...

bila lagi bang?

Pengejar Masa said...

hahahaha shuko da gatal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.