Thursday, January 21, 2010

Menanti Pemandu Teksi Ditampar

1. Menanti pemandu teksi ditampar. Ya, petang tu memang aku tunggu je nak tengok seorang pemandu teksi ditampar atau ditumbuk sebiji di muka atau apa-apa saja. Memang aku tunggu dan mengharapkan ia berlaku di depan mata. Aku tak kisah siapa pemandu teksi tu; Melayu, Cina, India atau apa-apa bangsa pun. Dia patut diajar pada petang tu. Tapi dia bernasib baik. Huhh...

2. Kisahnya. Petang ahad lepas kami berpusing-pusing di tengah Kuala Lumpur, atau lebih tepat lagi sekitar Jalan TAR dan Jalan Masjid India. Kejadian berlaku dekat-dekat dengan Pertama Kompleks. Kesesakan lalulintas memang macam sial la KL waktu tu. Sebuah pacuan 4 roda XTrail dari lorong kedua paling kanan/lorong tengah nak memasuki simpang jalan di sebelah kanan. Pemandunya bagi la signal dan siap buka cermin angkat-angkat tangan lagi bagi isyarat. Dan di lorong paling kanan pula sebuah teksi merah putih. XTrail tu tak terus 'pancung' ke kanan tapi masuk perlahan-lahan. Maklumlah pergerakan kenderaan sangatlah perlahan. Semakin dia ke kanan semakin galak teksi tu 'mencucuk' (menutup ruang supaya XTrail tu tak boleh ke kanan).

Sekadar gambar hiasan.
3. Teksi sial tu terus mencucuk-cucuk. Akhirnya, XTrail berhenti. Seorang lelaki Melayu bertopi besbol keluar. Dia mula memaki-hamun dan marah-marah (aku tak dengar butir kata-katanya sebab tak buka cermin. Lagipun ada sebuah lagi kereta lain di depan kereta kami) sambil menunjuk-nunjuk ke arah bumper XTrailnya. Perlanggaran masih belum berlaku tapi dia mungkin menerangkan akibat jika teksi tu terus 'mencucuk-cucuk' keretanya. Sambil tu dia juga menyuruh pemandu teksi tu keluar dari teksi. Lama dia menunggu. Pemandu teksi tu pula, lelaki India, senyap je dalam teksi. Tak respon apa-apa pun. Hahh..tahu takut kau.

4. Tak berani keluar dia. Dia tau dia salah. Kalau keluar mahu kena penampar atau penumbuk sebiji dua. Tahu takut. Kebanyakkannya (kebanyakkan..ya) pemandu teksi di Kuala Lumpur memang sangatlah kurang ajar. Tidak ada langsung nilai-nilai pemanduan berhemah, bertimbang rasa apatah lagi mematuhi undang-undang lalulintas. Main redah je. Selamba je masuk kiri atau kanan tanpa signal. Lepas tu kalau nak berhenti pula, ikut suka hati je macam jalan kampung dia je dibuatnya. Mereka juga suka 'mencucuk-cucuk' sebab mereka tahu kenderaan lain akan memberi laluan. Mereka selalu menang di jalan raya sebab tu mereka sangat biadap.

5. Aku tak kira, pada aku sama je pemandu teksi yang macam sial ni..maaf la cakap. Tak kira Melayu, Cina, India atau lain-lain bangsa. Paling sial, sekali lagi maaf cakap..pemandu teksi India. Bukan semua tapi kebanyakkannya memang kurang ajar dan sangat biadap di jalan raya. Bukan kes di atas je, sebelum pada tu ada lagi kes lain. Kisahnya, pada petang yang sama juga di sebatang jalan di KL. Sedang anggota Polis Trafik dok jaga laluan dan bagi arahan lalulintas di simpang jalan, selamba je pemandu teksi tu redah. Padahal laluannya masih dalam arahan berhenti. Selamba je redah depan Polis. Kes ni teksi berwarna kuning dan pemandunya adalah berbangsa India. Ini bukan bersifat perkauman..ya, tapi kenyataan. Pemandu dari bangsa lain juga sama saja, kebanyakkannya sangat biadap.

6. Aku pun hairan. Kenapa perangai pemandu-pemandu teksi di KL kebanyakkannya sangat biadap dan kurang ajar. Di tempat lain tak macam tu. Berdasarkan pengalaman dan pemerhatian aku, di Kangar tak berlaku, di Alor Setar juga tak berlaku. Adakah disebabkan suasana atau persekitaran lalulintas di sesebuah bandar? Mungkin KL kesesakannya macam sial, sebab itu juga corak pemanduan pemandu teksinya juga macam sial? Setuju begitu? Andai setuju begitu takkanlah sampai sanggup melanggar undang-undang, jadi samseng jalanan dan tak menghormati anggota penguatkuasa di depan mata?

7. Bukan teksi saja. Satu lagi samseng jalanan di tengah-tengah bandaraya KL ialah bas Metrobus hijau putih biru ni. Memang corak pemanduannya macam sial. Ini sial kategori besar. Aku dah banyak kali kena. Walaupun kita di laluan yang betul atau di jalan yang betul, janganlah melawan. Biar je apa diorang nak buat, nak lalu, nak masuk, ke kanan ke kiri dan sebagainya. Kalau tak, kereta sendiri yang cacat sana cacat sini. Aku percaya korang (yang hidup di KL) dah biasa dengan karenah samseng-samseng jalanan ini. Dalam kes bas sial ni memang takkan ada la kereta atau kenderaan lain yang lebih kecil yang berani berhenti dan keluar untuk marah-marah pemandu bas. Mungkin ada cuma kejadian tu belum terjadi barangkali.

Sekadar gambar hiasan
8. Kadang-kadang malas nak fikir benda-benda sial macam ni, tapi hati sangat geram. Petang tu memang aku mengharapkan sebiji penampar atau penumbuk hinggap di pipi, tapi dia bernasib baik. Minta maaf pemandu-pemandu teksi dan bas yang baik serta berhemah, bukan anda tapi rakan-rakan anda yang lain yang kerana "nila setitik rosak susu sebelanga". Tapi kenyataan yang anda harus telan, kebanyakkan rakan anda itu memang macam sial. Maaf cakap.

Moshuchi Kata : Bertimbang rasalah di jalan raya. Sekali-sekala apa salahnya "biar buku bertemu ruas"...kan?

4 comments:

marmalade said...

entri ini patut diberi tajuk, "sial". banyak betul perkataan "sial" =)

Encik Moshuchi said...

hehehe...nanti bertambah banyak la 'sial'...

Resm A. said...

owh...bersetuju dengan cik mala..

bapak aku senantiasa dok cakap aku ni banyak sangat cursing waktu driving...and dia cakap dia tak pernah curse pon...
and aku bagi bapak aku bawak keta skali dalam KL...then dia taknak bawak dah...dia tak curse...but really came close lah...
hahahaha
sekarang baru bapak aku tau what we all had been going thru in KL roads...

Encik Moshuchi said...

sebelum datang kl mungkin seorang pemandu yg baik, tapi bila dah lama di kl terpaksa sesuaikan diri dgn keadaan, kl kan..mungkin sbb tu sikap pemandu2 di kl teruk? entahlah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.