Sunday, January 03, 2010

Selamat Tahun Baru 2010..Yang Pergi..Yang Datang..Yang Menanti..

1. Selamat Tahun Baru 2010. Belum terlambat rasanya untuk aku mengucapkannya. Agak lama juga aku tidak menulis. Lihatlah, bulan Disember 2009 cuma dua entri saja yang berkesempatan. Tak mengapalah. Banyak faktor. Tak perlulah aku perjelaskan satu-persatu. Lagi pula, MoshuchiKata ini bukanlah laman yang seronok dan mengasyikkan untuk ditatap atau dinanti-nantikan 'isi baru' nya. Ada lagi laman-laman yang lebih menyeronokkan.

2. Bulan Disember agak sibuk. Setiap minggu ada di luar kawasan; utara, tengah, selatan, timur. Urusan kerja. Menimbun pula di akhir tahun. Alhamdulilah sebahagian daripadanya banyak yang dah beres. Dalam kesibukan ini juga kadangkala tak berkesempatan untuk berjumpa dengan teman-teman. Tapi mencuri-curi masa juga untuk berjumpa seorang dua. Yang lain-lain tu, jangan pula terasa hati.

3. Tahun 2009 aku/kita tinggalkan. Banyak perkara indah mahupun sedih terpaksa aku/kita tinggalkan walaupun memorinya kadangkala mengekori dari belakang. Yang patut aku/kita lupakan, delete terus dari kotak fikiran kerana ia biasanya perkara yang menyedihkan aku/kita. Buat aku/kita tidak gembira. Dalam masa yang sama, aku/kita perlu ambil pengajaran serta pengalaman darinya sebagai pedoman untuk kehidupan aku/kita seterusnya.

4. Tahun 2009 juga, banyak perkara yang datang mendepani aku/kita. Juga dalam dua bentuk; indah/gembira dan sebaliknya. Itulah juga lumrah kehidupan. Ada hitam dan putihnya. Ini juga perlu aku/kita uruskan melalui pertimbangan yang bijak. Segalanya; urusan kerja, kehidupan seharian, hati dan perasaan, teman-teman, orang di sekeliling aku/kita, kewangan, kesihatan dan sebagainya. Selagi belum mati, aku/kita tak boleh melepaskan diri dari menguruskannya. Malah ada yang sudah berada di dalam kubur pun, manusia di atas masih bercakap-cakap.

5. Tahun 2010. Sudah tiga hari. Pasti banyak perkara sedang menanti di hadapan; esok, lusa, minggu depan, bulan depan sehinggalah aku/kita mengucapkan pula 'Selamat Tahun Baru 2011'. Rutin ini akan aku/kita lalui walaupun mungkin warnanya berbeza-beza sepanjang 365 hari nanti. Apapun yang menanti, aku/kita tabahlah menghadapinya, sabarlah mendepaninya semoga kehidupan aku/kita akan terus lancar seperti yang aku/kita harapkan.

6. Untuk sepanjang 2009, jika ada salah dan silap aku kepada korang semua, sengaja atau tidak disengajakan, maafkanlah. Tahun 2010 aku tak pasti. Kalau boleh taknak bersalah dengan sesiapapun. Selamat Tahun Baru..selamat maju jaya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.