Friday, June 08, 2012

Euro 2012 - Tim Pilihan

Sehari dua lagi kejohanan bola sepak terbesar di Eropah akan bermula. Ini juga merupakan 'demam bola' bagi peminat-peminat sukan bola sepak selain 'demam tak kebah-kebah' Kejohanan Piala Dunia.

Setiap orang ada tim/pasukan pilihan masing-masing. Aku? Macam biasalah tim pilihan aku tentulah England. Ini tim popular walaupun prestasi mereka belum tentu mereka dapat pergi jauh dalam kejohanan. Memilih England adalah sekadar pasukan popular untuk ditonton, samada mereka menang atau kalah, itu tak penting. Entah kenapa.

Tapi tim yang aku pilih untuk merangkul kejuaraan di Poland-Ukraine ini adalah pasukan Ayam Jantan, Perancis. Tim ni memang hebat dalam perjalanan sejarah mereka sejak dahulu sehingga kini. Ramai pemain hebat dunia datangnya dari pasukan negara ini. Walaupun prestasi mereka sejak akhir-akhir ni tidaklah memberangsangkan seperti ketika era Blanc, Deshamps, Zidane, Desaily, Petit, Djourkaef, Thuram dan Bartiez sehingga muncul juara Piala Dunia 1998 dan juara kejohanan ini pada tahun 2000, tetapi tim ini dilihat mampu pergi jauh.

Jadi, pilihan menjadi jura kejohanan Euro kali ini aku memilih Perancis. Sama-samalah kita tunggu dan lihat. Anda bagaimana?

Moshuchi Kata : suka dengar orang Perancis bercakap...

1 comment:

Khairul Amri Ishak said...

moshuchi:

team pilihan aku itali
dr dulu lg,

tp yg aku rs blh win 4 sure
germany!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.