Thursday, June 21, 2012

Super GT International Series Malaysia 2012

Baru-baru ni aku berkesempatanlah merasai bagaimana hebatnya (katanya) perlumbaan kereta yang terkenal dari Jepun ni iaitu Super GT. Itu pun member baik Al-Hadi yang punya tiket lebih dan kami sama-sama (pertama kalinya) menyaksikan perlumbaan ni. Kalau F1 tu memang aku dah banyak kali pergi tengok, tapi untuk Super GT ini pertama kali.

Perlumbaan pada 10hb Jun lepas walaupun pada 8hb dan 9hb tu pun banyak juga acara sampingannya (macam F1 juga). Super GT ni hanya diadakan di Jepun sahaja dan Malaysia adalah satu-satunya negara di luar Jepun yang diberi penghormatan untuk turut menganjurkan Super GT. Ia sebenarnya bukan saja perlumbaan jentera/kereta tetapi adalah perlumbaan antara jenama pengeluar kereta (semuanya jenama terkenal dunia) untuk melihat siapa yang lebih hebat dalam memanipulasi enjin kereta keluaran mereka mengikut kepakaran teknologi permotoran dan sumber manusia (jurutera) masing-masing.

Dalam Super GT ni ada dua kategori perlumbaan iaitu GT500 melibatkan kereta Honda, Nissan dan Lexus manakala GT300 pula melibatkan kereta Audi, Ferrari, Lamborghini, Porsche, Subaru, BMW, Toyota dan banyak lagi. Bagi mereka-mereka yang suka make-up kereta, di Super GT adalah tempat untuk mencari idea bagaimana nak mencantikkan kereta seperti kereta lumba ini.

Di bawah ni banyak gambar semasa perlumbaan Super GT. Layan.




















Kami tak tunggu hingga perlumbaan selesai, tak tengok pun upacara penyampaian hadiah. Ini yang berbeza antara Super GT dengan F1. Kalau dalam F1, kita ada pasukan kesukaan masing-masing dan nak tengok pasukan kita menang. Super GT pula mungkin lebih kepada nak tengok cantiknya kereta-kereta yang telah diubahsuai dan betapa lajunya kereta tersebut di litar berbanding di jalan raya.

Moshuchi Kata : banyak yang cantik-cantik semasa Super GT ni...

3 comments:

Al Hadi said...

hehe lawa gambar header kau >:D

Encik Moshuchi said...

hehehe...siapa yg ketik kan?

pa'e faizah said...

Moshuchi Kata : banyak yang cantik-cantik semasa Super GT ni...

HAAA!! APA YG CANTIK-CANTIK TU?!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.