Monday, February 02, 2009

Batang Joran



Aku sebenarnya seorang kaki pancing (dahulunya) tapi sekarang aktiviti ni jarang-jarang dilakukan apatah lagi selepas aku menjual secekak batang-batang joran kesayangan aku kira-kira 8 tahun yang lalu. Cuti (hari Jumaat) baru-baru ni aku melakukan kembali aktiviti berhantu tu walaupun tidak seghairah dulu, apatah lagi setelah bersama dengan kawan-kawan yang juga hantu memancing.
Dari awal pagi kami menuju Tasik Pedu namun tidak lama di sana kerana port tak best selain sukar mencari lubuk sesuai. Akhirnya kami beralih arah menjadikan jelawat dan lampam di sebatang anak sungai di Padang Terap sebagai mangsa. Beberapa ekor lampam berjaya diratah menjelang tengahari, isi lampam yang manis dan segar menjadikan kami berdosa (terlepas solat Jumaat minggu ini-ampunkan kami Tuhan). Tebing sungai tetap menjadi sejadah Zohor dan Asar kami. Manakala jelawat masih berlagak di dalam sungai, tidak mengapa kali ini.

Aku akui agak kekok memancing di sungai kerana dulu aku lebih terdedah kepada pertarungan di laut. Selain bertarung dengan ikan yang lebih garang, ombak laut juga perlu dihadapi. Namun hari itu aku cukup rileks dan hari cuti tidaklah sia-sia.

3 comments:

Al Hadi said...

aku tak bole memancing.

aku cepat bosan. dikhuatiri aku akan guna tuba atau bom untuk tangkap ikan.

Encik Moshuchi said...

nak tuba ka bom ka...lepas aku sudah mancing ok..ellehh ko 'pancing' lain tak bosan la...

Al Hadi said...

pancing lain tu tak la sebosan pancing ikan hahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.