Tuesday, February 10, 2009

Kisah Burung


Kalau di kampung-kampung, ramai orang yang suka memenjarakan burung terutamanya dari spesis Terkukur, Merbok dan Punai. Spesis-spesis ini bukan dibiarkan terbang bebas seperti Merpati tetapi diikat kakinya di sangkar yang terbuka atau dikurung di dalam sangkar. Ini kerana spesis Terkukur dan Merbok ini lain dari yang lain; cantik, suara merdu, susah nak jumpa/tangkap dan semakin pupus. Sebab itu, ada sesetengah orang yang sanggup menyediakan sangkar seperti emas untuk memenjarakan burung-burung ini. Dalam kehidupan manusia pun, ada perempuan/isteri yang dikurung dalam sangkar emas hehehe..

Walau bagaimanapun, hobi membela atau lebih tepat lagi memenjarakan burung ini bukanlah suatu hobi yang baik dan mulia. Di Kedah ini, memang ramai orang lelaki (pertengahan umur dan veteran) yang hobinya begini. Sempat la aku berbual dengan seorang veteran ni, tapi dia bukanlah pemenjara burung sebaliknya membenci hobi tersebut. Sempatlah dia bercerita kisah-kisah berkenaan memenjarakan burung ni dengan aku. Ikuti kisahnya.


Kisah 1 : Bebas Dari Hukuman Gantung

Seorang lelaki dihukum penjara dan gantung kerana melakukan satu kesalahan besar. Pada suatu malam, dia bermimpi supaya melepaskan burung peliharaannya dan burung itu akan membebaskannya dari hukuman. Keesokkannya dia menyuruh isterinya melepaskan burung tersebut. Beberapa hari kemudian, burung tersebut terbang di sekitar penjara sambil berbunyi merdu sehinggalah didengari oleh Ketua Penjara. Setiap hari burung itu akan berbunyi dan menarik perhatian Ketua Penjara.

Lelaki : Tuan suka pada burung itu? Saya boleh menangkapnya untuk Tuan.

(kenallah dia bahawa itu burung peliharaannya dulu)

Ketua Penjara : Ahh kamu ni, mengarut saja. Tapi apa betul?

Lelaki : Betul Tuan. Tapi Tuan mesti berjanji akan membebaskan saya bila saya mendapatkannya untuk Tuan.

Ketua Penjara : Ohh, baiklah. Saya berjanji akan membebaskan kamu.

Dengan hanya segenggam beras, burung itu datang kepadanya dan ditangkap. Akhirnya bebaslah dia. (kata orang tua tu, cerita ni macam cerita mitos la zaman dulu-dulu kat Siam sana nun..tak tau la aku)


Kisah 2 : Sihat Dari Sakit

Ada seorang lelaki yang sakit. Bermacam-macam cara dan ubat telah diamalkan, dimakan namun masih tidak sembuh. Sehinggalah suatu hari seorang bomoh berkata "Bebaskanlah semua burung peliharaan kamu itu, InsyaAllah mereka akan berdoa untuk kamu kerana selama ini mereka menyumpah-nyumpah kamu". Selang beberapa hari selepas membebaskan burung-burung itu, sembuhlah dia seperti sediakala.


Kisah 3 : Burung Hang Dah Potong?

Hehehe...tergelak aku bila ingat kisah ni. Burung yang ni special dari burung-burung yang lain. Burung ni memang kena pelihara elok-elok, tak boleh terlepas langsung. "Kalau potong kampung (Tok Mudim) lawa sikit, tak macam potong hospital, tak berapa lawa". Orang tua tu bergurau dengan aku bila mengetahui burung aku potong kampung. Teringat kisah 19 tahun dulu. "Burung hang dah potong?".

5 comments:

marmalade said...

hahahahahahahahahah! apa ah. punyalah orang konsentret baca pasal burung peliharaan, skali cite last tuh anti-climax betul. hahahahahahah

j.e.j.a.r.i. said...

hahaha.
apakah motif penceritaan ini???

Encik Moshuchi said...

marmalade - kalau nak kupas pasal kisah burung yang last tu, panjang pulak citenya nanti. Hahaha..mungkin buleh rujuk Sudahtibamasanya...

jejari - motifnya supaya ada burung yang boleh dibela dan ada yang tidak hehehe...

Al Hadi said...

kau ni obses ngan burung sendiri ke?

Encik Moshuchi said...

Pengejar Masa - bukan ko ke? ermm..haruslah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.