Sunday, February 08, 2009

Rakyat Perak, Apa Sudah Jadi


Rakyat Perak (lebih tepat lagi orang Melayu, orang PAS, orang PKR), apa sudah jadi. Adakah ingin mencontohi apa yang orang Siam buat di Bangkok. Sungguh memalukan, mengadakan perhimpunan di jalanan tanpa sedar dan memikirkan sedalam-dalamnya kedaulatan bangsa, agama, adat dan Raja semata-mata mengikut hawa nafsu politik yang sempit dan cetek.

Adat orang baik kalah, menerima dengan hati yang baik juga. Adat orang jahat kalah, membuat kacau kerana tidak boleh menerima kekalahan. Walaupun aku tak sempat mengikuti siaran langsung perlantikan Menteri Besar baru di dalam istana dan kekecohan 'orang gila' di luar istana, tetapi gambaran yang dilihat dan maklumat yang diperolehi selepas itu amat memalukan.

Fikirkanlah, apakah nilainya kita ini. Perhimpunan itu majoritinya (boleh dikatakan semuanya) orang Melayu, orang Islam, berkopiah putih dan orang Indon yang 'sesat'. Tiada kelibat orang Cina dan India. Tidak malukah kita? Tidak sedarkah kita?

Peralihan pentadbiran dari orang bukan Melayu (walaupun bekas MB adalah Melayu-boneka kepada majoriti bukan Melayu) kepada Melayu, kita tentang. Kata putus yang bijaksana dari Sultan yang merupakan simbol kedaulatan negeri/negara kita tentang.

Sebaliknya kita menyokong (tidak menentang) orang bukan Melayu, bukan Islam yang boleh dilabelkan sebagai musuh negara (sering menimbulkan keadaan huru-hara dalam pentadbiran negara) mengugut untuk menyaman Sultan Perak dan Kerajaan. Apakah cukup besar ilmu perundangannya untuk menentang KDYMM Sultan Perak? Sedarkah dia siapa Sultan Perak?

Sedarlah wahai orang Melayu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.