Thursday, May 28, 2009

Akhirnya..Tersungkur Jua

Awal pagi tadi, peminat bolasepak seluruh dunia menyaksikan kelab tersohor dunia telah tersungkur di tengah kota Rome. Ramai peminat setia yang kecewa. Aku? Sikit la. Walaupun aku datang awal sejam, tapi Old Trafford Alor Setar dah penuh sesak dengan manusia. Tapi tempat duduk untuk aku tetap ada walaupun bukan grandstand.

Barcelona menghadiahkan 2 gol kepada Manchester United untuk dibawa balik ke England. Perlawanan tampak seimbang walaupun MU bermula garang dan menguasai perlawanan. Namun selepas jaringan pertama E'to, penguasaan saling bertukar tangan dan MU kelihatan sering hilang punca.


Mutu permainan MU dilihat tidak sehebat ketika peringkat separuh akhir lalu ketika menewaskan Arsenal. Namun permainan tetap menghibur serta mendebarkan. Walaupun Barcelona menjuarai kejohanan, tetapi gaya dan corak permainan Sepanyol tidaklah menghiburkan seperti mana Liga Perdana Inggeris. Apakan daya, kalah dan menang adat permainan, apa boleh buat.

Di atas padang di Rome mahupun di kedai mamak ni, Cristiano Ronaldo sentiasa dicemuh oleh penyokong Barcelona. Kenapa entah? Mungkin dia hebat atau mungkin kerana dia sentiasa agresif sehingga dilayangkan kad kuning atau mungkin..apa-apalah. Dia berusaha keras namun tak ada rezeki menjaringkan gol.

Dia sentiasa dibandingkan dengan Lionel Messi. Setuju, kedua-duanya hebat namun dalam karektor yang berbeza. Dia dilihat sebagai budak baik sementara Ronaldo budak nakal. Ternyata perlawanan akhir ini menyebelahi Messi malah dia juga berjaya menjaringkan gol kedua untuk Barcelona melalui tandukan yang cantik.

Bravo kepada Barcelona. Namun hati tetap di Manchester, England dan bukan Barcelona, Sepanyol atau pun lain-lain tempat di pelusuk Eropah.

5 comments:

Al Hadi said...

rilek la bro. trip phuket nak join tak? boleh ngubat hati hahahahaha

j.e.j.a.r.i. said...

i tau u suka Cristiano Ronaldo tu..ngaku juga akhirnya

j.e.j.a.r.i. said...

(ehh sori2...tertinggal gelak)
hakhakhak!!

Encik Moshuchi said...

brokos - bila pegi? macam mana pegi? atas urusan apa pegi? berapa belanja? apa aktiviti? bla bla bla...

jejari - nak kena ni.

Al Hadi said...

woi, bukak la YM. senang cerita

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.