Wednesday, May 27, 2009

Beza Orang Baik dan Orang Jahat

Di dunia ini ada bermacam-macam, ada baik dan ada tidak baik. Manusia juga ada yang baik dan jahat malah ada yang sangat baik dan tentulah juga adanya yang sangat jahat.

Antara sifat orang jahat ialah pendendam dan rasa dia saja yang betul, dia saja perlu menang dan dia saja perlu berada di atas. Tidak ada dalam kamus orang jahat untuk perkataan seri, mengalah, beriringan atau bergandingan.

Kebiasaannya orang jahat yang akan mencetuskan keburukan. Apabila orang baik membalas, mereka tidak dapat terima dan mula berdendam yang akhirnya keburukan itu berpanjangan. Bagi orang baik, setelah menjadikan kedudukan seri, sesuatu perkara buruk itu dianggap selesai.

Dalam filem, banyak contoh kelakuan manusia-manusia jenis ini yang mana orang jahat sentiasa ingin menang sedangkan orang baik rela mengalah asalkan keburukan itu dihapuskan. Tetapi orang baik selalunya ditekan dan terpaksa berjuang sehinggalah orang-orang jahat dihapuskan. Hanya kematian adalah penamat kepada orang jahat, begitulah gambaran dalam filem dan kisah-kisah kelakuan manusia zaman-berzaman.

Kesimpulannya, orang jahat sentiasa berasa tidak puas hati, berdendam dan tidak mahu mengalah atau seri. Berbeza dengan orang baik, sanggup seri atau kalah demi kebaikkan bersama.

5 comments:

IkraamTorres said...

baik~~ baik ada makna tu~~~
haha.....

Pengejar Masa said...

jahat pun ada makna tau...

marmalade said...

tak semua jahat tuh jahat. dan tak semua baik tuh baik.

eheheh. faham ke?

Panglima Hilmi said...

IT - baeekkkk...

PM - ya, ada makna dan tujuan..juga kepentingan.

Hayati - jadinya..seri la, hehee.

Potlandlord said...

mgkn buat jahat dulu utk jadi baik.Ngee

Tidak ada satu pun sifat yang diberikan Tuhan kepada kita yang tidak berguna. - HAMKA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.