Monday, May 25, 2009

Berkhidmat Untuk Negara

Perkhidmatan Kerajaan merupakan sebahagian daripada kewajipan asasi rakyat terhadap negaranya. Ini bermakna sekurang-kurangnya satu golongan rakyat dikehendaki menceburkan diri dalam perkhidmatan kerajaan. Oleh itu, sesiapa yang diberi amanah untuk memikul tanggungjawab-tanggungjawab tertentu di dalam jawatan kerajaan mestilah memahami dengan jelas akan segala hasrat, dasar dan matlamat kerajaan. Di samping itu, setiap kakitangan kerajaan berkewajipan penuh untuk membantu dan menjayakan hasrat, dasar dan matlamat tersebut dengan segala daya tenaga yang ada padanya.

Setiap kesanggupan untuk berkhidmat dengan kerajaan hendaklah disertai pula dengan semangat keikhlasan, kerelaan dan kesetiaan kepada negara. Keikhlasan melambangkan kesucian hati, kerelaan melambangkan kebebasan diri sendiri untuk memilih perkhidmatan kerajaan tanpa dipaksa oleh sesiapa, dan kesetiaan pula melambangkan pembulatan tekad serta kemahuan yang tidak berbelah bagi untuk berbakti kepada negara.

Sifat-sifat ikhlas, rela dan setia dalam menjalankan tugas-tugas perkhidmatan yang ditetapkan itu akan menjadi tunjang bagi kemajuan dan pembangunan negara. Negara Malaysia hanya memerlukan kepada kakitangan-kakitangan yang ingin berbakti kepadanya. Sebarang perkhidmatan yang mendatangkan faedah bagi pihak lain yang bertentangan dengan dasar negara adalah satu penyelewengan. Ini sudah tentu akan menjejaskan keutuhan negara dan boleh dianggap sebagai satu pengkhianatan.

Berkhidmat Untuk Negara adalah satu tugas murni yang harus dibanggakan.

1 comment:

Al Hadi said...

Aku berkhidmat utk negara. Tapi aku benci bila org politik masuk campur.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.