Tuesday, May 19, 2009

Kita Dan Tekanan

Pagi semalam, seawal 8.15 pagi boss aku dah menghenyak bontotnya kat sofa bilik Datuk Dr. Pengarah Kesihatan Negeri. Aku kat sebelah. Mereka berbual agak rancak pasal isu-isu kesihatan hari ini. Banyak buah bicara yang tidak menyenangkan hati. "Uihh pening kepala, dia (penyakit) mai bertimpa-timpa, serentak pulak tu..H1N1 la, chikungunya la, menengitis la..". Kata Datuk Dr. Pengarah Kesihatan Negeri. Boss mengurut dahi.

8.40 pagi kami mengadap nasi lemak yang masih berasap kat tempat biasa boss bersarapan. Datang pula kenalan lama boss masa kat JPJ dulu. Diorang berborak sakan. Aku hanya senyum-senyum. Kenalan boss sekarang jadi pengedar utama kereta jenama Chery kat Alor Setar. Dia pesara kerajaan. "Sekarang hidup rileks, kepala lapang, hati senang..dulu sentiasa dalam tekanan kerja". Begitulah katanya. "Saya pun patutnya dah boleh rileks, dah kena tambah pula 2 tahun" boss pula menambah. Aku tersenyum lagi.

10.00 pagi kami meronda-ronda di sekitar Kompleks CIQ Bukit Kayu Hitam. Ketua Imigresen yang bertopeng mulut ada bersama kami. Proses keluar masuk di pintu utama negara berjalan lancar walaupun langkah berjaga-jaga diperketatkan. Pegawai-pegawai Kastam, AADK, PGA, UPP, Polis dan Imigresen bertugas seperti biasa walaupun ada sesetengah mereka macam Gaban, bertopeng mulut. "Itulah tuan, walaupun terdedah kepada risiko dan bahaya, kita kena juga bertugas. Kita akan pastikan wabak (H1N1) ini tak akan masuk ke negara ini melalui Bukit Kayu Hitam ni" Kata Ketua Imigresen. Boss mengangguk.

11.20 pagi, X-Trail hitam menyusuri jalan sempadan Malaysia-Thailand meninjau pagar keselamatan. Berhenti. "Kot, ada dua tiga tempat pagar ni berlubang..ermmm banyak juga yang dah berkarat. Dapatkan details nanti kita maklumkan 'ke atas'. Sat lagi maklum kat PGA dulu lokasi yang berlubang tu". Aku mengangguk. Dalam perjalanan balik ke Alor Setar, tak banyak bicara. "Haa, nanti buatkan analisa PIRU-12 yang lepas untuk saya bawa meeting di HQ minggu depan..kalau sempat buat dalam powerpoint". Baeekkk boss. Adusss.

Kita dan tekanan. Kita? Kitalah yang bekerja kerajaan ni. Aku cuba nak selami kata-kata kawan boss masa sarapan tu bilamana katanya, bila dah bersara/pencen kepala dan hati rasa bebas dan senang. Mungkin ada kebenarannya. Selagi itu, bertekananlah kita terutama yang "atas-atas, besar-besar dan yang akan menjadi besar".

* Kot - nama aku la tu, ShuKOT.

8 comments:

Al Hadi said...

Heh, skang ni sumer tekanan nampaknya. Sabau je la kan. Nasib baik aku nak ke Phuket.

Lepas tekanan. Hehehhe

marmalade said...

kita akan rasa sesuatu pekerjaan tuh satu tekanan kalau kita tidak belajar untuk menyukai apa yang kita buat.

papaYA said...

ShuKOT,
Try to love what u do, then u wont feel that stress.. Find the goodness, the benefits in it.. :)

Encik Moshuchi said...

brokos - lu pi phuket eh, bila tu, apa hal? wahh cantekk ahh tu..bleh join ke hehe? ke saja nak pegi sana utk idea entri baru? hehe

hayati - selalunya bila dalam tekanan kerja tu bukan berjalan tp berlari..kerja beres tp agak penatlah hehehe...

papaya - i love my job, alwayssss..

jay jamil said...

kalau orang yg tak suka buat apa yang kita suka buat akan tai chi keja keja tu kepada kita byk kali, macam mana?

sungguh tidak adil bukan?

Encik Moshuchi said...

ya..sungguh tidak adil, sebab tu kadang2 ada orang tak mau tunjuk kelebihan diri. tapi adakah itu jalan terbaik? ermm..entahlah.

Al Hadi said...

sure ke nak join? aku nak gi full moon party kat phuket

Encik Moshuchi said...

full moon? wehh best tu..bila pegi?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENGHARGAAN

Terima kasih kerana singgah di MOSHUCHI KATA. Selagi nafas bersarang di dada, selagi itu kita akan berkata-kata. Yang baik dijadikan pedoman, yang sebaliknya dijadikan sempadan. Komen-komen/kritikan membina yang ditinggalkan amat dihargai. Senyum-senyum selalu.